Disse kjendisene deltok i årets 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis.

Discovery får advarsel for å eksponere Joker unødvendig mye i 71 grader nord: – Vi er i all hovedsak ikke enig, svarer kanalen

Medietilsynet mener den aktuelle episoden fremstår mer som et reklameinnslag enn produktplassering.

Publisert

Advarselen kommer som følge av en episode i årets 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis, der deltagerne skal handle i en Joker-butikk. Medietilsynet mener episoden heller fremstår som et reklameinnslag enn produktplassering.

Et syn Discovery ikke deler.

– Vi bekrefter å ha mottatt vedtak fra Medietilsynet i form av advarsel for brudd på reglene om produktplassering i et av våre programmer. Som uttalt til Medietilsynet i etterkant av varselet, er vi i all hovedsak ikke enig i deres vurderinger. Vi vil nå gjennomgå vedtaket og vurdere eventuelle neste skritt, skriver kommunikasjonsdirektør Hanne McBride i Warner Bros. Discovery, i en e-post til KOM24.

KOM24 har vært i kontakt med Medietilsynet, men de ønsker ikke å kommentere uttalelsen fra McBride.

For fremtredende rolle

I den aktuelle episoden har deltagerne fått 800 kroner å handle for i en Joker-butikk. Medietilsynet begrunner advarselen med at det er brukt ulike virkemidler som vinkling, dveling og zooming på logoen til Joker, tilbudsplakater og produktene.

– Det er i utgangspunktet tillatt med produktplassering i et program som 71 grader nord, men samtidig skal ikke produktet få en for fremtredende rolle. Det mener vi Joker får, og derfor får Discovery sanksjon i form av en advarsel, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Nistad Sekkelsten, i en pressemelding.

Medietilsynet mener presentasjonen av logoen, produktene og tilbudsplakatene til Joker fremstår mer som et reklameinnslag enn produktplassering.

Totaliteten som slår ut

Og etter deres vurdering er det brukt virkemidler som forstyrrer seeropplevelsen, som gjør at seerne blir utsatt for et unødvendig kommersielt trykk.

– Det er den totale eksponeringen av Joker som gjør at Medietilsynet mener produktplasseringen ikke er tillatt etter reglene.

Formålet med reglene er at seerne ikke skal utsettes for unødvendig kommersielt press.

«Produktplasseringen skal heller ikke gi varen, tjenesten eller varemerket en unødig fremtredende rolle. I denne sammenheng er det viktig å være oppmerksom på bruken av virkemidler som overdreven hyppighet og varighet på fremvisningen, fokus, zooming, dveling, vinkling eller annet som kan medføre at produktplasseringen oppleves som påtrengende eller forstyrrende.», heter det i Medietilsynets regler for «Produktplassering på tv, Youtube og andre bestillingstjenester».

Powered by Labrador CMS