Håvard Kvernaas Bakken - Fagdirektør i ANFO.

Den store annonsørrapporten 2023:

Her vil norske annonsører bruke pengene sine

47 prosent av de største annonsørene vil redusere pengebruken.

Publisert Sist oppdatert

(LATTER): Den store annonsørrapporten (DSAR) er et aldri så lite høydepunkt i høstsesongen. Dette er 10. året ANFO gjennomfører undersøkelsen. 

Et av rapportens åtte hovedpunkter svarer på spørsmålet: «Hvor går markedsføringspengene?»

Hva skjer i reklamemarkedet?

En ting er norsk økonomi, noe annet er eget selskap. Som tidligere år er det slik at annonsørene har større tro på sin arbeidsplass enn norsk økonomi. 

Likevel forventer 37 prosent dårligere tider for eget selskap fremover. 

Hva sier norske annonsører?

66 prosent av annonsører synes det er utfordrende å argumentere mot kutt av markedsføringsbudsjettet i økonomiske nedgangstider.

78 prosent av annonsørene mener at i økonomiske nedgangstider kuttes markedsbudsjettene for raskt. 

Studier fra de senere år har vist med tydelighet at merkevarer som opprettholder eller øker markedsføringsutgiftene under økonomiske nedgangstider, ikke bare beskytter sin markedsandel, men er også i en bedre posisjon for vekst når økonomien forbedrer seg.

Totalbudsjett på vei ned

Kun 14 prosent vil øke totalbudsjettet i siste del av 2023 sammenlignet med før siste halvår. 

43 prosent sier de vil redusere, en nettonedgang på hele 29 prosent. 

39 prosent sier de vil holde seg på samme nivå. 

Dette er et mye mer negativt bilde sett opp mot samme tid i fjor (DSAR 2022).

 I 2022 var det 23 prosent av annonsørene som planla en økning betalt kommunikasjon, mens noen flere (25 prosent) vil redusere. Rundt nullvekst med andre ord. I år er bildet betydelig mer dystert:

  • En nettoendring på minus 14 prosent.
  • 36 prosent hevder de vil redusere budsjettet i betalt kommunikasjon/reklame.
  • 22 prosent sier de vil øke, mens 37 prosent sier «ingen endring».
  • Innholdsmarkedsføring

    «Egne kanaler og innhold» har vokst betydelig i alle de 10 årene ANFO har gjennomført denne undersøkelsen.

Trenden fra tidligere år med økte budsjetter til egne kanaler og innhold fortsetter med samme styrke. Norske annonsører har tilsynelatende fortsatt en sterk tro på kostnadseffektiviteten til egne kanaler og innhold.

I år er det 50 prosent som vil øke pengebruken på innholdsmarkedsføring. Svært få vil kutte. 

Den stadige mer omfattende netthandelen er utvilsomt hoveddriveren bak veksten i innholdsmarkedsføring de siste årene. 

Powered by Labrador CMS