Kritisk til lovforslag: – Kan føre til økonomiske tap for bransjen
Kreativt Forum, ANFO og Sponsor- og Eventforeningen har kommet med sine synspunkter til regjeringen.
I august i fjor kom Helse- og omsorgsdepartementet med et nytt forslag til forbud mot markedsføring av usunn mat rettet mot barn under 18 år.
Et av hovedpunktene innebærer et forbud mot plassering av usunne produkter i tilknytning til leker eller andre ting som kan appellere til barn.
I tillegg ønsker de et forbud mot markedsføring som oppfordrer voksne til å kjøpe usunn mat og drikke til barn.
Kritisk
Forslaget fra regjeringen er sendt ut på høring, og Kreativt Forum og ANFO er blant flere aktører som har sagt sin mening. KOM24 har fått innsyn i svarene fra begge aktørene.
Departementets forslag legger opp til en utvidelse av forbudet mot markedsføring av usunn mat, slik at det vil gjelde for aldersgruppen 13-18 år. I tillegg foreslås det at brudd på reglene kan straffes med overtredelsesgebyr.
«At man potensielt ser for seg at «aldersgrensen» for markedsføring av de mange næringsmidlene som omfattes av departementets forslag settes til 18 år, er svært utfordrende å skulle forholde seg til for annonsører, reklamebyråer og andre som er involvert i å utarbeide og formidle markedsføringsbudskap», skriver Kreativt Forum i sitt svar.
De er bekymret for at reklamebransjen vil lide økonomiske tap, fordi de frykter at byråene vil miste kunder dersom dette blir den nye loven.
Kreativt Forum mener også at selvjustisordningen Matbransjens Faglige Utvalg, som man har i dag, (MFU) fungerer bra.
«For vår bransje vil det foreslåtte regelverket kunne føre til økonomiske tap da tilbydere av usunne matvarer med hovedkontor utenfor Norge kan velge å avstå fra å benytte våre tjenester og heller fokusere på markedsføring i sosiale medier som TikTok hvor inngrep fra norske tilsynsmyndigheter vil være vanskelig å gjennomføre», står det.
Dersom departementet står på sitt, vil Kreativt Forum at forskriften bør utformes med et mindre omfattende forbud enn det som er foreslått.
Mener det blir feil
ANFO, som representerer omtrent 230 medlemsbedrifter, primært annonsører i det norske markedet, svarer også at de er bekymret.
I likhet med Kreativt Forum, trekker også ANFO frem MFU som en velfungerende ordning.
«Dette er vi faktisk veldig stolte av. I over ti år har vi jobbet konstruktivt for å redusere uheldig markedsføring overfor barn og ungdom. For arbeidet vi har gjort i regi av MFU har vi også fått internasjonal anerkjennelse», skriver de.
ANFO legger ikke skjul på at de er svært lite fornøyd med hvordan politikerne har behandlet saken om markedsføring rettet mot barn. De kommer med tre ønsker, og lister dem opp punktvis:
- At departementet lar være å likestille norsk ungdom med småbarn.
- At departementet lar være å bruke barneregler til å styre voksenadferd. ANFO mener nemlig at forskriften legger for strenge føringer på all markedsføring, inkludert den som er rettet mot voksne.
- At departementet lar være å ødelegge for norsk idretts- og kulturliv. Forskriften forbyr sponsing av arrangementer hvor deltakere under 18 år kan være til stede, noe som i praksis rammer både barne- og voksenidrett, mener de.
ANFO er også skuffet over at Stortinget ikke har gjennomført en grundigere utredning av konsekvensene som kan komme dersom forslaget blir en realitet.
Også Sponsor- og Eventforeningen og Clear Channel har sendt inn svar der de er kritiske, på mye av det samme grunnlaget som Kreativt Forum og ANFO. Førstnevnte mener blant annet at forskriften i sin nåværende form vil ha store negative konsekvenser for idrett, kultur og eventbransjen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no