Et nylig forskningsprosjekt har analysert 3278 Instagram-innlegg fra 33 influensere i Skandinavia. Her er Oskar Westerlin avbildet på Influenseres største samlingspunkt, Vixen Awards.

Ny forskning: Overraskende funn om influenser-reklame

– Det blir bare enklere og enklere å bygge seg opp en kommersiell profil, sier forskeren.

Publisert Sist oppdatert

I Norge selger nå influensere sponset innhold for flere hundre millioner kroner årlig.

I 2019 ble influensere, som salgskanal for reklame, regnet å være større enn ukeblader og kinoreklame i følge det svenske analyseselskapet Institutet för reklam och mediestatistikk (IRM).

Den kommersielle påvirkningen skiller seg imidlertid fra andre kommersielle konsepter. 

Forkledd reklame

Mathilde Hogsnes, PhD-stipendiat ved Høyskolen Kristiania, forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia.

Hun påpeker at selv om mye av influensernes rolle innebærer å vise kommersielt innhold, har forskere lenge pekt på at folk engasjerer seg med dem basert på personlige interesser og har en tendens til å tro at influensere handler individuelt heller enn på vegne av markedsførere.

Mathilde Hogsnes, PhD-stipendiat ved Høyskolen Kristiania, forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia.

Kommersielt innhold blir dermed forkledd som personlige anbefalinger, og vi vet for lite om hva unge blir eksponert for av kommersielt innhold.

I begrenset grad har tidligere studier fokusert på det kommersielle innholdet i influenseres innlegg, spesielt praksiser på tvers av ulike influenserkategorier.

Hogsnes og kolleger ved Høyskolen Kristiania, Tor-Morten Grønli og Kjeld Hansen, har i et forskningsprosjekt spesifikt undersøkt hvordan forskjellige influenserkategorier presenterer kommersielle produkter og tjenester gjennom et analysearbeid av 3278 Instagram-innlegg fra 33 influensere i Skandinavia.

Mikroinfluensere overrasker

– Jeg ble veldig overrasket over hvor kommersielle mikroinfluensere faktisk er, sier Hogsnes til KOM24. 

Tidligere studier har argumentert for at mikroinfluensere (1000–10 000 følgere) er mindre kommersielt aktive. Imidlertid, i dette studiet, ble det oppdaget at denne gruppen av influensere var blant kategoriene med flest kommersielle innlegg og færrest kommersielle bildetekster. 

– En forklaring på våre funn kan være at veksten i influenser-markedsføring har bidratt til en ny generasjon av mikroinfluensere som har blitt bedre etablert og mer kommersialisert, sier hun og fortsetter: 

– Dette indikerer hvilken retning vi er på vei, der stadig flere finner muligheter til å tjene penger på sosiale medier. Det blir bare enklere og enklere å bygge seg opp en kommersiell profil. 

Mikroinfluensere reklamerte også for et bredere utvalg av merker og tagget PR-byråer i innleggene sine.

– Jeg tror det er en slags strategi, hvor de kan bruke Instagram-profilene sine som en slags CV og gjøre seg mer kommersielt attraktive, reflekterer Hogsnes. Dette har også andre forskere funnet i deres studier.

Utydelig merking av reklame

Mikroinfluensere og influensere (10 000–500 000 følgere) integrerer ofte produkter og tjenester subtilt i livsstilene sine, mens makro- (500 000–1 million følgere) og megainfluensere (1 million+ følgere) er mer direkte og informative i sin tilnærming. 

– Mikroinfluensere er ikke like tydelige i merking av reklame som de større profilene. Dette var også forventet i stor grad, gitt at mindre profiler ikke er like dypt inn i bransjen og kanskje ikke er like oppdaterte på regler og retningslinjer, sier Hogsnes. 

Hogsnes påpeker at studien antyder at det er viktig for forbrukermyndigheter å følge med på mikroinfluensere. 

Hun argumenterer for at de kommersielle innleggene til makro- og megainfluensere er mere direkte og transparent enn de to kategoriene.

– Alle kategoriene har en personlig fremstilling av kommersielt innhold, men makro- og mega-influenseres innhold viste i endel tilfeller detaljert produktinformasjon i motsetning til mikroinfluensere som i større grad subtilt integrerte det kommersielle budskapet i hverdagen sin, avslutter hun. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS