Ser en endring i Sophie Elises profilering – har friheten til å velge og vrake
Sophie Elise har vært gjenstand for kontroverser, men nå ser eksperter en profilendring til Norges største influenser.
Sophie Elise Isachsen, Norges mest betalte, kjente og kontroversielle influenser, er gravid, og reisen hennes deles, likes og får medieoppslag landet over.
Det begynte med subtile hint på Snapchat, som Se og Hør plukket opp og lagde oppslag på. Selv om sladrebladets dekning fikk kritikk, ble det senere bekreftet i en eksklusiv sak hos magasinet Elle. Aftenposten ville også ha en smak av den blivende moren – i A-magasinet ble hun portrettert som «Alle influenceres mor».
På «Sophie Elise-vis»
Selma Moren, VG's kommentator og debattjournalist, belyser motivasjonen bak Sophie Elises deltakelse i redaktørstyrte medier.
– Historisk sett var kjendiser avhengige av sladrepressen. Nå er det ikke lenger tilfellet, men jeg tror det er en fordel for influensere å bli omtalt i magasiner og medier som enten passer inn i imaget deres, eller gir dem mer oppmerksomhet rundt noe de ønsker oppmerksomhet rundt – åpenbart. Selv om de har mye makt, har andre medier det og, sier Moren.
Det er ikke sjeldent at kjendisjournalister vet mye de ikke skriver, som hvem som er gravide – men at man respekterer at kjendisen kan fortelle det selv. Det synes journalisten er bra.
– Men det betyr også at Sophie Elise har friheten til å velge og vrake blant medier, og dermed kan hun styre sitt eget narrativ, fortsetter Moren og gir henne kudos for å stille i Aftenposten, hvor hun vet kritiske spørsmål stilles.
Sophie Elise var nok klar over at nyheten om graviditeten ville få oppmerksomhet uansett, og Moren antyder at influenseren bevisst valgte å håndtere det på «Sophie Elise-vis».
– Hvis jeg kjenner Sophie Elise rett, tror jeg hun anser det som mer stilig å gjennomføre en fotoshoot på Sommero med et motemagasin, i motsetning til kun å dele nyheten på sosiale medier som Instagram eller Snapchat, sier hun.
KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra Sophie Elise. Hennes PR-manager, Tina Berggård, skriver i en SMS at influenseren ikke har en kommentar.
Moren har vært spent på om Sophie Elise rett og slett blir kjedelig for folk nå som hun blir småbarnsmor, og spekulerer videre i at influenseren bevisst fokuserer på graviditeten for å endre publikumsfokus og bevege seg bort fra tidligere kontroverser.
– Kanskje forsøker hun å rette seg mot et annet publikum, vekk fra skandaler. Uansett om man mener det er tilfeldig eller ikke, har karrieren hennes vært bemerkelsesverdig relevant de siste ti årene. Det er virkelig et kunststykke, sier hun.
Kommersielt attraktiv
Mathilde Hogsnes, stipendiat ved Høyskolen Kristiania, forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia. Hun peker på Sophie Elises tilsynelatende profilendring, men understreker samtidig kontinuiteten i de grunnleggende elementene.
– Sophie Elise påvirker gjennom det parasosiale forholdet hun har bygget til publikumet sitt. Hun deler personlige erfaringer og skaper emosjonell tilknytning, sier forskeren.
Hun fremhever influenserens åpenhet og sårbarhet, og selv etter profilendringen forblir den personlige reisen fundamentet for Sophie Elises popularitet, noe som gjør henne kommersielt attraktiv.
– Gjennom individuelle handlinger, selv om de ikke nødvendigvis er direkte knyttet til salg eller markedsføring, styrker Sophie Elise sin merkevare, fortsetter Hogsnes.
Hun mener at influensere ofte endrer den kommersielle profilen i henhold til deres personlige reise. Publikummet vokser på mange måter opp med influenserne de følger både personlig og kommersielt.
Hogsnes påpeker også at influensere i foreldrerollen tiltrekker seg oppmerksomhet fra merkevarer som selger produkter for barn og familier.
– Det blir interessant å se om Sophie Elise fortsetter denne utviklingen, spesielt siden hun har uttrykt ønske om å begrense eksponeringen av sitt barn, avslutter forskeren.
Kjendisene flokker til Snapchat
Sophie Elise har flere ganger oppmuntret sine Instagram-følgere til å følge henne på Snapchat for eksklusive glimt av graviditeten og en mer ufiltrert hverdag.
– Hun mottar direkte betaling for alle visninger hun genererer på plattformen, noe som kan resultere i betydelige inntekter, og alt dette uten nødvendigvis å samarbeide med annonsører, sier Mats Lyngstad, gründer og CPO hos influenser-markedsføringsplattformen Inzpire.me.
Han innrømmer å ikke ha fulgt Sophie Elise tettest under graviditeten. Likevel har han observert hvordan «snapstars» på Snapchat ikke bare tiltrekker seg seere, men også betydelige inntekter.
Med 303 000 følgere har Sophie Elise status som verifisert Snapstar, og hun er ifølge Snapchat sine opplysninger til VG, blant de største i Norge.
Selv om mange kjendiser har vært på plattformen i en årrekke, er det først det siste halvåret hvor en mer strategisk tilnærming har blitt fremtredende. Ifølge flere er det den enkleste måten å tjene penger på i sosiale medier akkurat nå.
Blant andre Isabel Raad legger ikke skjul på at hun tjener store summer på Snapchat. Til sine 305 000 følgere røper hun å tjene flere titalls tusen kroner hver dag, og enkelte dager har hun visst tjent opp mot 100 000 kroner.
Snapchat utbetaler direkte, med inntekter generert fra annonsene mellom skaperens egne innlegg.
– Dette er en ganske attraktiv kompensasjonsmodell for profiler som skaper mange videovisninger på Snapchat, sier Lyngstad før han avslutter:
– Jeg tror flere, inkludert Sophie Elise, kanskje har begynt å innse hvor stor mulighet Snapchat er for kommersiell utnyttelse.