Omer Bhatti, Gisle Agledahl og Heidi Røneid er kritisk til Coops praksis rundt dyrevern.

Kjendiser med Coop-refs i ny kampanje: – Slår inn åpne dører

Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene. Flere kjendiser har stilt opp i ny kampanje.

Publisert

Over 7 av 10 Coop-medlemmer ønsker at Coop skal slutte å selge kylling av typen Ross 308, også kjent som turbokylling, viser en meningsundersøkelse YouGov har utført på vegne av dyrevernorganisasjonen Anima.

– Turbokyllingen er avlet til å vokse fra 50 gram til over 2 kilo på kun fem uker. Den ekstreme avlen gjør at kyllingene har problemer med å gå, får et svekket immunforsvar, sviskader på beina og hjertesvikt. Coop-medlemmer er opptatt av dyrevelferd og ønsker ikke å betale for dårlig dyrevelferd, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima i en pressemelding.

Annonserer flere steder

Flere andre norske aktører, som Rema 1000, Oda, Strawberry Hotels og Scandic Hotels, har allerede startet eller helt faset ut Ross 308, og innført den internasjonale dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment.

– ECC sikrer blant annet at kyllingene vokser saktere og har mer plass, som er helt avgjørende for dyrevelferden. Ved å ikke droppe turbokylling gambler Coop-ledelsen med bedriftens gode rykte, og er i ferd med å sette fyr på medlemsdemokratiet, sier Fjeldberg.

Undersøkelsen viser også at over ni av ti Coop-medlemmer mener dyrevelferd er viktig og at over halvparten av medlemmene er villige til å droppe å handle hos Coop om aktøren ikke tar nok ansvar for dyrevelferden.

Anima har satt inn elleve helsides annonser i avisene Dagbladet, VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, Adresseavisa, Fædrelandsvennen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, Agderposten og Varden. 

Fra den 22. april finner man annonsen rundt om kring i landet på i alt 869 annonsepaneler, som er fordelt over to uker. I annonsene presenteres budskapet av artisten Omer Bhatti (kjent som “O-Bee”), programleder Gisle A. G. Agledahl, og sjakkprofil Heidi Røneid.

– Slår inn åpne dører

Knut Lutnæs er seniorrådgiver innen kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop. Han svarer at de ikke kjenner til hvilke spørsmål og hvilke metoder som er brukt i undersøkelsen som Anima viser til, og at de derfor ikke kan kommentere den.

Han skriver videre:

– Coop er opptatt av god dyrevelferd og har allerede saktevoksende kyllingraser som en del av vårt sortiment, gjennom Gårdsklekket og Änglamark økologisk kylling.

– Anima slår her inn åpne dører. De bør være godt kjent med at Nortura i fjor varslet at de vil fase ut Ross 308 på sikt, og det samme har vår hovedleverandør Den Stolte Hane annonsert. Hvorfor Anima velger å kjøre denne kampanjen nå er uklart, da de kjenner rammevilkårene til kyllingbransjen godt.

I tillegg skriver Lutnæs at det er varslet en ny dyrevelferdsmelding i løpet av året, som også kan ha stor påvirkning på fremtidig produksjon. 

– Coop mener en utfasing uansett må skje gjennom at bransjen, sammen med myndighetene, blir enige om standarder som ivaretar dyrevelferden, produsentene og som dekker kundenes behov.

– Dyrevelferden i norsk slaktekyllingproduksjon er god, og det viktigste for dette er det daglige arbeidet hos dyktige bønder som alle inngår i dyrevelferdsprogrammet for kylling, forskning og det unike samarbeidet i norsk fjørfenæring.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS