Kritiserer ønskelister hos Vipps: – Fullt av reklame og betalt annonsering
Hva ønsker du deg? Det spør Vipps, som har laget en rekke ønskelister fulle av gaveinspirasjon – med lenker rett til butikkene som selger dem. Det er frekt og pusher overforbruk, mener Framtiden i våre hender.
Vipps’ nye ønskeliste-funksjon har fått en knallstart med millioner av ønsker opprettet siden lanseringen, men ikke alle jubler.
Denne uken havnet funksjonen i søkelyset på Dagsnytt 18, hvor Framtiden i våre hender kritiserte Vipps for å bidra til kjøpspress og overforbruk, stikk i strid med betalingstjenestens uttalte mål om å redusere bomkjøp og sløsing.
– Problemet er at Vipps selger inn funksjonen som en miljøtjeneste som skal bekjempe overforbruket. I realiteten er det fullt av reklame og betalt annonsering, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.
Vipps svarer: – Folk velger selv
Framtiden i våre hender reagerer spesielt på at flere av Vipps’ egne lister inneholder produkter som PlayStation, MacBook og kjøkkenmaskiner til flere tusen kroner.
Organisasjonen mener dette skaper et press om å kjøpe dyre gaver, og hevder at Vipps ikke er tydelige nok på at noen av disse listene inneholder betalte annonser.
– Det er som en reklamekampanje. Vi skulle ønske at Vipps var ærlige om at dette egentlig er betalt reklameplassering, sier Riise.
Ninni Høver, leder for markedsprodukter i Vipps, avviser at ønskeliste-funksjonen primært er en reklameplattform.
– Vi har 300.000 opprettede lister i dag, og ti av dem har vi laget selv. Kun disse har reklamelenker. Å framstille dette som et kommersielt univers stemmer ikke. Folk velger selv, sier Høver.
Hun påpeker også at Vipps har utviklet alternative lister, som en «gratisliste» med gaveforslag som barnevakt eller kattepass, og en veldedighetsliste med donasjoner til gode formål.
Et økende reklametrykk
Framtiden i våre hender mener imidlertid at Vipps bidrar til å gjøre grensene mellom reklame og brukergenerert innhold utydelige.
– Vi utsettes for et vanvittig reklametrykk, selv i redaksjonelle medier. Det er vanskelig å skille hva som er reklame og hva som ikke er det. Sånn er det også med Vipps, som mange opplever som en pålitelig aktør. Det er uheldig, sier Riise.
Som KOM24 tidligere har skrevet, fikk Vipps’ kampanje en rekordstart med over 1,5 millioner ønsker opprettet bare i løpet av den første helgen.
Kampanjen har også vært deres første store satsing på influensermarkedsføring, med profiler som Oskar Westerlin og Nora Angeltveit i spissen.
Vipps har fått flere tilbakemeldinger etter lanseringen og sier de vil gjøre justeringer for å balansere innholdet i ønskeliste-funksjonen fremover.
– Vi tar tilbakemeldingene vi får, og vi kommer til å balansere hvilke produkter vi legger på listene framover, sier Høver.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no