Dette sier selskapene om «psykvasking»
KOM24 har spurt flere i næringslivet hva de tenker om begrepet.
Førstelektor ved Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, introduserte nylig begrepet «psykvasking».
Det innebærer at virksomheter bruker mental helse i markedsføringen sin, uten å nødvendigvis ha alt på stell selv. Dårlige arbeidsforhold, dårlige vilkår for de ansatte eller andre forhold som er utsatt for kritikk er eksempler på det.
Mener det er viktig
Ann-Mari Tollefsrud Boge er produktsjef i forsikringsselskapet Gjensidige, som er én av aktørene Tangen selv nevner i sin tekst i Mentalt Perspektiv.
De har tidligere fått mye oppmerksomhet for sin kampanje om mental helse. Tangen mener dette er en del av en markedsstrategi, der de egentlig forsøker å selge den digitale tjenesten Eyr til sine kunder. Der tilbyr de medisinske konsultasjoner digitalt.
Dette avviser Boge.
– Vi har flere digitale tjenester som er tilgjengelig for de med forsikring hos oss. Det skal være enkelt å bruke, og for oss er dette ett av flere ansvarsområder som vi må ta på alvor, sier hun til KOM24.
Flere av kundene deres setter pris på og bruker tjenester som dette, legger hun til.
– Det å ha fokus på mental helse er en del av det å være et forsikringsselskap og jobbe med skadeforebygging. Vi har drevet med det i 200 år allerede, og det å mene at det ikke er noe vi skal drive med, synes jeg er en utdatert holdning.
– Spesielt etter pandemien har vi sett at flere velger å ta i bruk digital hjelp på denne måten, sier hun.
Boge vil ikke si noe om begrepet «psykvasking» generelt, og om det har noe for seg at man har et ord for fenomenet.
Evaluerer tiltakene
Ellen Maria Skjelsbæk er kommunikasjonsrådgiver i Equinor. Heller ikke hun vil kommentere direkte hva hun mener om Tangens begrep.
– Psykisk helse er et tema som er svært viktig for oss som arbeidsgiver. Når våre ansatte har det bra og arbeidsmiljøet støtter opp under god psykisk helse, gir det positive resultater for selskapet. Det påvirker både helse, leveranser, engasjement og sikkerhet. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å jobbe forebyggende med å skape et godt arbeidsmiljø, skriver hun til KOM24.
Videre skriver hun at de i Equinor er opptatt av at tiltak de gjør for å fremme psykisk helse skal ha en positiv og varig effekt på ansattes trivsel og velvære, og ikke være «kampanjebasert».
– Derfor utvikler vi tiltak i samarbeid med fagfolk, som treffer bredt og støtter flest mulig i hverdagen. Tiltakene vi innfører evaluerer vi og justerer basert på tilbakemeldinger fra ansatte.
– Målet er å bygge en bærekraftig og inkluderende arbeidsplass som setter de ansattes psykiske helse først. Større åpenhet omkring psykisk helse er viktig, avslutter Skjelsbæk.
KOM24 har også stilt spørsmål om temaet til Orkla og Coop. De har ikke svart på vår henvendelse.