Markedsforbundet og Opinion lanserer «Markedsføreren 2022»
Undersøkelsen skal gi markedsførerne et bedre vurderings- og beslutningsgrunnlag i jobbene sine.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Markedsforbundet og Opinion skal sammen gjennomføre undersøkelsen «Markedsføreren 2022», og vil ta for seg alt fra lønnsnivå, markedsbudsjett, rolle og mandat i bedrift til ønsket og faktisk søkelys på mangfold og bærekraft i kommunikasjon.
– Vi ønsker å gi markedsføreren et solid argumentasjonsgrunnlag i bedriftene de jobber i, enten det gjelder lønn, mandat internt, tilgang til ressurser eller ønske om forbedringer, sier Daglig leder for både Markedsforbundet og MFO, Anna Andrea Hvinden i en pressemelding.
Markedsforbundet utgjør et av Norges største nettverk innen markedsføring, med et felles mål om å gi markedsførerne et bedre vurderings- og beslutningsgrunnlag i jobbene sine.
– Ved å kartlegge «normen» i bransjen, så kan vi bedre se hvordan vi som foreninger kan jobbe mer strategisk for å hjelpe markedsføreren. Og så klart gi merkevarene mulighet til å optimalisere markedsavdelingen og dens rolle og funksjon i bedriften.
To bransjer som kan lære av hverandre
Markedsforbundet er en paraplyorganisasjon for fire lokalforeninger i Norge, herunder SRF – Salgs- og Reklameforeningen i Bergen, MFFS – Markedsføringsforeningen i Stavanger, TMF – Trondheim Markedsforeningen og MFO – Markedsføringsforeningen.
Undersøkelsen vil sendes ut til alle de 9000 medlemmene på tvers av lokalforeningene og dermed gi nyttig statistikk fra hele bransjen nasjonalt, hvor det også vil være mulig å se på eventuelle regionale forskjeller.
Opinion, det største norskeide selskapet i analysebransjen, har som ønske å gi markedsførere innsikt som gir gjennomslagskraft og tyngde på egen arbeidsplass.
– Vi ser virkelig fram til dette strategiske samarbeidet med Markedsforbundet og er sikker på at dette er to bransjer som har mye å lære av hverandre, sier Opinions Pål Listuen, i samme melding.
Undersøkelsen vil gjennomføres og publiseres i løpet av januar og februar 2022, og den endelige rapporten vil også inneholde betraktninger fra viktige stemmer i bransjen omkring resultatene fra undersøkelsen og markedsførerens situasjon i 2022.