Fra venstre: Anne-Lise Mørch von der Fehr og Anniken Elisenberg under panelsamtalen.

Flere kommunikatører kjenner på «impostor syndrom»: – Generelt mye press

En ny rapport viser at kommunikasjonsbransjen fortsatt står overfor flere store utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

(Sentralen, Oslo): – Rammevilkårene endrer seg hele tiden. Kutt i kommunikasjonsbudsjettet, kutt i avdelingen, og generelt mye press.

Det sa leder i Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, i en panelsamtale i regi av Mynewsdesk.

Arrangementet var en del av lanseringen av den nye trendrapporten om kommunikasjonsbransjen. Her kommer det blant annet fram at hele 31 prosent av kommunikatører i Norden av og til kjenner på «impostor syndrom», altså at de føler seg som en bløff.

Mørch von der Fehr tror dette blant annet kommer av de store forventningene som knyttes til jobben.

– Noe av utfordringen er kanskje at kommunikasjonsavdelingen i mange virksomheter er den eneste avdelingen som er i kontakt med alle de andre internt. De skal samarbeide med alle, og møter forventninger fra alle kanter. Noen ganger innebærer det at du får spørsmål om å få en sak på trykk hos Aftenposten, som du med en gang skjønner at ikke vil gå, sa Mørch von der Fehr.

– Da må du få en forståelse for at det ikke er deg det er noe galt med. Det er ikke enkelt å få på en sak i et nyhetsbilde som stadig endrer seg, enten på grunn av skoleskyting i Sverige eller at Jens Stoltenberg blir finansminister, la hun til.

Forventninger

Rapporten fra Mynewsdesk bygger på svar fra 470 PR- og kommunikasjonsfagfolk i Norden. 

Den viser også at 50 prosent føler seg «needy» i yrkesrollen på grunn av stadige avvisninger, og 54 prosent svarer at usikkerhet i oppdrag skaper høyt stress.

– Jeg kjenner meg igjen på alle disse punktene til en viss grad. Du kan tvile på deg selv av og til. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om å få på en sak om vår nye feature, mens jeg tenker «er du sprø? Det er ingen som bryr seg om det akkurat nå». Men det kan jeg ikke si høyt, sa Cornelia Bjørke-Hill, kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge.

Både hun og Mørch von der Fehr har lang erfaring fra pressen, og snakket også om sine erfaringer rundt hvordan en nyhetsavdeling jobber.

Student ved Høyskolen Kristiania, Anniken Elisenberg, sa at hun gjerne skulle lært mer om dette før hun går ut i full jobb.

Fra venstre: Joel Wenæs Berge, Cornelia Bjørke-Hill og Kim Edgar Karlsen.

– Det kan jo kjennes litt spesielt når man som 22-åring og akkurat ferdig utdannet skal fakturere kunder for arbeid jeg lærte å gjøre for to måneder siden. Og en av utfordringene er at vi lærer mye om å selge inn en sak, men ikke så mye om hva man kan gjøre dersom man får et «nei» fra journalisten, sa Elisenberg.

Moralen

Rapporten viser også at 21 prosent har jobbet med prosjekter som strider mot deres etiske prinsipper.

Psykologspesialist Kim Edgar Karlsen var til stede i panelet, og mener at virksomheter, også i kommunikasjonsbransjen, bør interessere seg for dette.

– Så er det jo sånn at etiske dilemmaer også til en viss grad er sunt å kjenne på. Den dagen vi ikke kjenner det lenger, er det noe galt, sa Karlsen.

Elisenberg la til at det kan være vanskelig for nyutdannede å tenke mye på sine egne moralske overbevisninger når man velger sin første jobb.

– I starten må man kanskje gå for noe av det som ligger ute, og kanskje må du godta at det står noe om deg selv som du ikke står helt inne for. Men man skal selvfølgelig ikke søke jobber man ikke liker.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS