Sammenligner bruk av mental helse i markedsføring med grønnvasking
Karl-Fredrik Tangen trekker fram flere eksempler på at kommersielle aktører bruker temaet mental helse i sin markedsføring, noe han mener er problematisk.
– Det er mitt ord, sier Karl-Fredrik Tangen til KOM24.
Han sikter til begrepet «psykvasking», som han har introdusert i et innlegg i Mentalt Perspektiv.
Med dette mener han at virksomheter bruker psykisk helse for å prøve å gjøre noe med hvordan de blir oppfattet, og for å fremstå som et selskap med «sjel».
– I det store bildet handler det om hvordan store selskaper har blitt betraktet og opptrådt de siste 150 årene. Hvordan de har møtt kritikk etter å ha skutt på streikende arbeidere, ødelagt naturen, lagd skadelige produkter eller hatt dårlige arbeidsforhold, sier Tangen.
De siste årene har mental helse kommet inn i verktøykassa selskaper tyr til for å skape eller rette opp inntrykk, mener han. Et tema det har blitt snakket mer og mer om i offentligheten de siste årene.
Tidligere har det vært snakk om grønnvasking, regnbuevasking og sportsvasking. Psykvasking føyer seg inn i rekken av disse, ifølge Kristiania-lektoren.
– Det er enda et verktøy som brukes for å lage et budskap om at «vi gjør ikke dette av kyniske grunner». At det å drive butikk er lønnsomt, er nærmest en heldig bieffekt, skal det se ut som.
Må ettergås
Tangen trekker fram tre eksempler i Mentalt Perspektiv, og triller terning på deres troverdighet, PR-effekt, bidrag til løsning for psykisk helse og om bidraget deres er informativt.
Det første eksempelet er laksemilliardær Gustav Witzøes oppslag i A-magasinet der han står fram med angst. Det andre handler om Espresso House som handler om at folk bør snakke mer sammen. Til slutt trekker han fram Gjensidiges kampanje med fokus på mental helse.
– Poenget mitt er ikke at ingen selskaper skal kunne si noe om eller engasjere seg i temaet. Men når de gjør det, må de gås etter i sømmene. Og hva vet egentlig selskapene eller reklamebyråene deres om mental helse? Ingen av dem har ekspertise eller troverdighet på det.
Han mener også at psykisk helse er et mindre konfliktfylt tema enn de siste årenes versjon av grønnvasking og inkludering. Både vindkraft og transtematikk bærer i seg konflikter selskaper gjerne vil stå utenfor, ifølge Tangen.
– Alle mener det er bra med god psykisk helse. Det er ingen som helst konflikt om det på samfunnsnivå og selskaper kan slå på stortromma for å fortelle opplagtheter om at folk skal ha det bra og prate sammen om det vanskelige. Fram til noen kaller det «psykvasking» i hvert fall.
Stor fallhøyde
Influenser Frida Marie Grande har lenge engasjert seg i både mental helse og markedsføring.
Hun mener Tangens begrep absolutt har noe for seg.
– Man skal alltid ha et blikk på det som pakkes inn i noe annet enn det er. Jeg tror det er bra å ha et språk for å adressere denne typen utfordringer, og man skal ikke ta alt for god fisk, sier Grande.
Samtidig mener hun at det er en verdi i at flere kommersielle aktører velger å ha fokus på psykisk helse.
– Jeg tror det kan være verdifullt i mange sammenhenger. Det er bare å se på eksempler som TV-aksjonen eller Rosa sløyfe. Der er man helt avhengig av at næringslivet stiller opp på sin måte, mener jeg.
– Så kan man alltids være misfornøyd med at eventuelle donasjoner ikke er store nok og mene at de kapitaliserer på andres tragedie. Det beste hadde jo vært om de bare gjorde det i det godes tjeneste. Men sånn fungerer ikke en kommersiell verden, og ender de opp med å gi noe til en god sak vil det alltid være bedre enn ingenting, sier Grande.
Et problem hun trekker fram, er at hun mener at dårlig psykisk helse ofte blir snakket om som et problem hver enkelt må løse selv. Dette mener hun også går igjen i kampanjer som handler om saken.
– Av og til tenker jeg at man ikke ville sagt det samme hvis det var snakk om fysiske lidelser, sier hun.
Grande tror heller ikke det er risikofritt å gå ut og si at man er opptatt av psykisk helse. Jo større selskapet er, jo større fallhøyde, tror hun.
– Sannsynligheten for at man har noen problemer internt og at alt ikke er som det burde være, er jo ganske stor.
KOM24 har vært i kontakt med Gjensidige og Espresso House, som begge viser til svarene de ga til Mentalt Perspektiv.
Salmar har ikke svart på vår henvendelse.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no