Kakadu har valgt hvordan de skal bruke pengepremien fra Easee
Valgte Schibsted Partnerstudio og innholdsartikkel for å lansere nytt produkt og bygge kjennskap til merkevaren.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I januar vant Easee tittelen «Årets markedsfører» i regi av Markedsføringsforeningen i Stavanger og Schibsted. Premien var valgfri annonsering i Schibsteds flater til en verdi av 100 000 kroner.
Som KOM24 skrev om, valgte Easee og PR-sjef Kenneth Bjerga å gi bort premien. Med fire kriterier ble det bestemt at premien skulle gis bort til Kakadu, etter en nominasjon som foregikk i deres SoMe-kanaler og en intern avstemming blant alle Easee-ansatte.
– Timingen kunne faktisk ikke vært bedre, sier CMO i Kakadu, Katrine Myrseth til KOM24.
Ikke mulighet for markedsføring
I slutten av måneden lanserer selskapet et nytt produkt, og i den forbindelse vil vi få se resultatet av annonse premien som er laget i samarbeid med Schibsted Partnerstudio for å forklare det nye produktet.
Kakadu ble grunnlagt i 2020 av gründerne Hege Fiskå og Ingvild Erøy med deres idé om å gjøre det enklere for den eldre generasjonen å bruke digitale tjenester. Kakadu har utviklet en ny digital opplæringstjeneste som skal være brukervennlig for alle uansett alder, forutsetninger og digital kompetanse.
– Vi er fortsatt en start up og hadde i utgangspunktet ikke mulighet til noe omfattende markedsføring. Så denne premien donert fra Easee gir oss en fantastisk mulighet til å kommunisere lokalt, men også føle an tempen nasjonalt.
Kakadu landet raskt på en innholds artikkel.
– Vi trenger at flere vet hvem vi er og hva vi gjør. Derfor landet vi på valget om en slik artikkel, som vi håper vil bidra til at mer forståelse for hva vi i Kakadu jobber med.
En del av løsningen
Myrseth har selv en fortid fra Schibsted og Finns markedsavdeling, og hadde umiddelbart en formening om at Partnerstudio ville være et godt valg for selskapet.
– De er helproffe og forsto akkurat hva vi har behov for. De skriver lett forståelig slik at budskapet vårt formidles på en enkel måte, og selvfølgelig helt i tråd med vår tone of voice – som er viktig for å bygge mer kjennskap til merkevaren vår.
Artikkelen skal ut i Stavanger Aftenblad og E24 30. mai. Og det unge Stavanger selskapet håper dette vil skape engasjement for produktet og flere kundesamarbeid i tiden fremover.
– Vi håper artikkelen vil trigge mer interesse og at flere ser fordelene ved at alle er inkludert i den digitale hverdagen. Dette er ikke bare et verktøy fot å heve digital kompetanse hos de eldre, men dette er et samfunnsproblem at ikke alle henger med i den digitale utviklingen, og det er denne utfordringen produktet og vi vil være med på å løse.
Kakadu har samtaler med blant andre NAV og Helse Norge, og retter seg både mot privat og offentlig sektor.
– Verktøyet skal utvikle seg i takt med utviklingen slik at digital transformasjon lar seg gjøre, uansett om det er snakk om kunder eller ansatte i ulike virksomheter. Vi håper å være en del av løsningen slik at ingen føler et digitalt utenforskap som vi vet er et stort samfunnsproblem i dag.
– Et forbilde for oss
Grunnen til at de valgte et artikkelformat fremfor video eller banner-annonsering, skyldes at Kakadu er et ungt selskap og den generelle kjennskapen i befolkningen.
– Når man er i etableringsfasen, fordamper slike virkemidler raskt om man ikke har en allerede kjent merkevare. Derfor var det naturlig for oss å velge artikkel for å starte kjennskapen til oss.
Det er enorm takknemlighet for Easees initiativ som har gitt Kakadu muligheten til synlighet i samarbeid med Partnerstudio.
– Vi tar av oss hatten og bøyer oss i støvet. Easee er et forbilde for oss og et selskap med en kultur vi ser opp til. Det er fantastisk hvordan de har skapt en så vellykket bedrift, samtidig som de klarer å ivareta den kulturen de har hatt helt fra starten av.
Og det betyr mye at de ble foreslått som en kandidat og stemt fram til å motta annonse premien.
– Valideringen av å bli stemt fram, verdsetter vi like mye som selve premien. Dette var penger vi absolutt ikke hadde, og vi er evig takknemlig for denne premien. Vi skal etterstrebe å dyrke en «Easee-kultur» hos oss og gleder oss til flere får øynene opp for hva verktøyet vårt kan bidra med.