Slik vil de nye annonseformatene til Insta se ut.
Slik vil de nye annonseformatene til Insta se ut.

Instagram lanserer nye annonseformater

Nå vil Instagram gå Google i næringen med søkeannonser. I tillegg kan du snart betale for å sende påminnelser til Instagram-brukere om arrangementet ditt. Det forteller Meta i en bloggpost.

Publisert

Google tjener milliarder på å vise annonser som er relevante for det brukerne søker på. Nå vil Meta bruke den samme taktikken, og tilbyr annonsører plass i søkeresultatene på Instagram.

- Med annonser i søkeresultatene kan du nå mennesker som aktivt søker etter bedrifter, produkter og innhold, skriver de i bloggposten.

Påminnelser

Med Reminder Ads vil brukerne får påminnelser om arrangementer og hendelser du vil ha oppmerksomhet om. Nederst på posten vil de se en knapp med teksten «Remind me». Klikker de på den, vil de på en påminnelse en dag før arrangementet ditt, en ny påminnelse 15 minutter før det starter og en tredje påminnelse når arrangementet starter.

Du kan allerede lage organiske poster med påminnelser, og den nye funksjonen vil gi en tilsvarende mulighet i annonseposter.

Begge annonseformatene testes med utvalgte annonsører nå, og vil rulles ut til hele verden i tiden som kommer, ifølge bloggposten fra Instagram.

Annonsenedgang

Meta har, som flere av sine konkurrenter, opplevd en nedgang i annonseinntektene det siste året. De har derfor satt i gang flere initiativ som skal redusere kostnadene og øke inntektene. Nylig annonserte de en ny runde med oppsigelser.

Med produktet Meta Verified følger selskapet etter Twitter, og skal ta betalt for det blå verifiseringsmerket. Med det håper de å bli mindre avhengig av ustabile annonseinntekter. Meta Verified ble først lansert i Australia og New Zealand. I tillegg til det blå verifiseringsmerket, ble Verified-abonnenter også lovet beskyttelse mot falske kontoer, tilgang til kundeservice og økt rekkevidde på postene.

Nylig ble Meta Verified også tilgjengelig i USA, men her er ikke økt rekkevidde en del av pakken. Det kan tyde på at erfaringene fra Australia og New Zealand ikke er så positive som Meta håpet på.

Powered by Labrador CMS