Kjemper om 20 milliarder annonsekroner
Slik skal Avisa Oslo få sin bit av annonsekronene i hovedstaden
– Vi har blitt tatt godt i mot, sier markedsdirektør. – Det kan bli vanskelig, sier markedsføringsekspert.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Lørdag for litt over en uke siden var det klart for publisering av første sak for den nye nettavisen for Oslo, avisa Oslo.
Amedias storsatsing i hovedstaden skal ha 35 journalister som sørger for at Oslos innbyggere skal få nyheter døgnet rundt, syv dager i uken. Nylig ble det kjent at avisen har kapret Erik Mosveen fra VG som politisk redaktør.
– Gedigen pott som vi vil ta vår del av
Og selv om dagens mediemarked er slik at abonnementsinntektene gjerne er den viktigste inntektskilden, trenger en avis annonsekroner og for å overleve. Nå jobber de med å få på plass tre ansatte til markedsavdelingen. Før de er på plass er det Øyvind Ludvigsen, salgsdirektør for Amedia på Romerike og Innlandet, som har ansvaret for annonsesalget i begynnelsen.
Han sier jobben er innmari spennende.
– Det er en gedigen pott som vi vil ta vår del av, sier han.
Ludvigsen vil ikke gå ut og si hvor mye annonsekroner de ser for seg å hente til inn til den nye avisen.
– Det er ikke noe vi har tallfestet enda, i alle fall ikke som vi vil gå ut med, sier han.
Han sier annonsørene har tatt veldig godt i mot den nye avisen.
– Det har vært en overveldende mottagelse, annonsørene setter pris på at vi er der, mener han.
Det er ikke lett å snakke utvikling etter bare litt over en uke i drift, men Ludvigsen er optimistisk.
– Vi setter pris på omsetningsutviklingen så langt, sier han.
Han sier det er ikke på pris Amedia skal konkurrere, men på innloggingssystemet aId.
– Det er vi som kjenner kunden best. 80 prosent av Amedias lesere er innlogget når de kommer til oss, det gjør at vi kjenner kunden godt. Derfor skal ikke vi vinne på pris, men på verdi. Vi kjenner kunden best, mener han.
1,1 milliard mindre kroner å kjempe om
Tall for de første ni månedene i 2020 viser et fall i reklamemarkedet via Mediebyråene på 1,1 milliarder kroner, sammenlignet med samme periode i fjor. Det ble omsatt for 5,9 milliarder kroner, det tilsvarer en nedgang på 15,9 prosent.
Den største reklamekanalen er på nettet og fire av ti annonsekroner blir brukt der.
Merete Mandt Larsen er daglig leder i Mediebyråforeningen og hun sier til KOM24 at annonsørene nok syns det er spennende med noe nytt.
– Om avisen legger fram gode priser for annonsørene, bør det være muligheter, mener hun.
Særlig i vanskelige tider, som det er nå.
– En må jo stadig vurdere mediemarkedet ved å se på det med nye øyne. Å sitte stille i båten er i alle fall ikke det rette, sier hun.
Mandt Larsen sier at en papiravis er mer attraktiv å reklamere i, selv om tallene går ned der. Men hun sier at en nettavis fra en seriøs avsender er attraktivt.
Leg også: «Ja, hva nå, annonsører?»
– Det er nok ikke så veldig lett
Hun mener framtiden kan se lys ut for de som skal ha tak i de annonsekronene som er i det norske markedet. Og selv om 2020 har vært et tøft år, tror hun 2021 blir bra.
– Jeg vet med sikkerhet at mine medlemmer som sitter og planlegger 2021, har like mye å gjøre i år som i fjor på denne tiden. Og det er jo positivt, sier hun.
ANFO Annonsørforeningen er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere. Administrerende direktør Jan Morten Drange tror det kan bli utfordrende for Avisa Oslo å hente ut mye penger fra annonsemarkedet.
– Det er nok ikke så veldig lett. Da hadde noen gjort det for lenge siden, sier han til KOM24.
– Men skal man finne det ut så må man prøve, legger han til.
Drange peker på at anonnsemarkedet i Oslo er det største og mest attraktive lokalmarkedet i landet. Nøyaktig hvor stort det er, sier han er vanskelig å anslå.
– Det norske reklamemarkedet kalkuleres til rundt 20 milliarder kroner. Oslomarkedet utgjør en betydelig del av dette. Og den andelen ligger godt over hva befolkningstallet utgjør i prosent, sier han.
Utfordringen er den store konkurransen om pengene, med Aftenposten som den største aviskonkurrenten.
Leg også: «Korona tvang Red Ant til å tenke annerledes. Det resulterte i nytt studio:– Verden har forandret seg»
– Lettere å konkurrere mot Aftenposten i dag
– Aftenposten har blitt utfordret i dette markedet også tidligere. Og de har forsvart seg godt, både med eget produkt og en egen Schibsted gratisavis. Nettopp dette illustrerer jo også markedets attraktivitet. Men også utfordringen. Aftenposten og Schibsted har forsvart seg før og lykkes, peker Drange på.
Samtidig mener han det skal være lettere å konkurrere mot Aftenposten i dag enn det har vært tidligere. Han peker blant annet på at Avisa Oslo slipper å tenke på trykkekostnader og distribusjon.
– Er man godt påskrudd lokalt og får fatt i noen gode selgere kan det godt være mulig å ta en god del av dette markedet, mener han.
Drange sier det er lesere og annonsører som uansett er vinnerne i konkurrnsen.
– Økt konkurranse vil nok også bringe frem det aller beste hos aktørene i dette markedet, avslutter han.