– Ikke lag løsninger for meg som annonsør. Lag de heller sammen med meg
Marketingmanager i SPAR, Martin Munthe-Kaas, sparte ikke på kruttet da han snakket foran mediebransjen.
– Vi har snakket om kundeavisens død de siste 20 årene. Hvorfor skal jeg være nødt til å trykke opp den hver uke? Kan vi ikke samarbeide mer? Kan jeg heller få to, tre eller fire sider med annonse i deres aviser? Ring oss hvis det er mulig!
Dette sa Martin Munthe-Kaas til mediefolkene i salen i Vika kino. Foredraget var en del av Print- og papiraviskonferansen i regi av Medier24 torsdag.
– Skillet vaskes ut
Munthe-Kaas ville ikke spå om papiravisene vil forsvinne i nærmeste framtid. I steden snakket han om en generasjon mennesker med andre vaner enn den forrige.
– Skillet mellom digital og print blir vaska ut. De som leser både redaksjonelle aviser og annoseaviser nå, er vant med begge deler. For vår del er mediemiksen viktig. Vi vil være synlig både digitalt og på print, sa han.
SPAR har 294 butikker i Norge. De er også blant Norges ti største annonsører uansett bransje, og en del av NorgesGruppen. Munthe-Kaas etterlyste mer samarbeid og forståelse fra avisenes side.
– Hvor godt kjenner dere meg som annonsør? Dere bør forsøke å skjønne hva jeg ønsker å kommunisere til mine kunder. Ikke lag løsninger for meg som annonsør. Lag de heller sammen med meg.
Nådeløs mot bruken av Facebook
Store teknologiselskaper som Meta, som blant annet eier Facebook og Instagram, drar stadig inn større andel av annonsekronene.
Munthe-Kaas mener mediebransjen er i ferd med å gjøre seg selv en bjørnetjeneste når de bruker de sosiale plattformene til å dele sitt innhold.
– Dere har mata trolla med sjela deres. Dere skryter av engasjement og trafikk fra Facebook, Snapchat og TikTok. Dere fyller flatene deres med innhold. Men i realiteten stikker de av med annonsekronene deres. Jeg tror jeg hadde valgt annerledes.
Selv har SPAR flyttet pengene som de bruker til å annonsere fra Facebook til aviser, både i digitalt format og i papirformat.
– Annonsekronene ligger der, men kaka blir neppe større. Vi går inn i et hardere marked der kjøpekraften blir svekket hos forbrukerne. Dere må kjempe hardere for å få deres del av den kaka, sa Munthe-Kaas.
Samtidig kom han med et tips til hva avisene kan lære av sosiale medier når det kommer til annonseløsninger.
– Dere kan lære av hvordan de gir oss som annonsører mulighet til å annonsere enda mer målrettet til våre geografisk plasserte butikker. Kjenn de verktøyene. Den dialogen har jeg hatt med flere av dere, men det er kun Schibsted jeg jobber med for å løse den nøtta nå.