Usikker fremtid for Young Lions Design – Norsk deltakelse kan bli avgjort før jul
Norge har stått uten deltakelse i Young Lions Design siden 2021. Nå kan det bli comeback – Grafill avgjør før jul, mens bransjen roper etter fornyelse.
Grafill har vært samarbeidspartner for Young Lions Design siden 2014, men Norges deltakelse har vært satt på pause siden 2021.
Nå bekrefter organisasjonen at en evaluering pågår, og at hovedstyret skal ta en avgjørelse om videre deltakelse i et møte før jul.
– Vi er i gang med en evaluering og Grafills hovedstyre skal vurdere vår deltakelse i et møte før jul. Dersom styret beslutter at Grafill skal fortsette å delta, så vil vi igjen gjøre det vi kan for å få de beste unge designerne til Young Lions i Cannes, skriver Eva Boldermo Bergan, seniorrådgiver kommunikasjon, i en e-post til KOM24.
Videre opplyser Grafill at de har vært en del av Young Lions i en årrekke, da de ser konkurransen som en fantastisk mulighet til å løfte fram unge talenter.
Vi har stilt organisasjonen flere spørsmål, men fått beskjed om at daglig leder, Lene Renneflott, er på reise i Japan, og at de dessverre ikke kan gi ytterligere kommentarer til saken.
Bransjen etterlyser oppdatering
En av dem som har engasjert seg i debatten, er Svein Werner Lyngmyr, grafisk designer hos Anorak/NoA.
Han har etterlyst en oppdatering om konkurransens status og fremtid på LinkedIn, og han mener det er viktig at bransjen får informasjon.
– Jeg er egentlig bare veldig interessert i å vite hva som skjer, fordi ingen snakker om denne greia, sier Lyngmyr til KOM24.
Han understreker at konkurransen gir unge designere verdifull erfaring med å jobbe under press, samarbeide i team og levere kreative løsninger til en nasjonal jury – med muligheten til å bli lagt merke til internasjonalt.
Behov for revisjon
Samtidig har Lyngmyr tanker om hvordan konkurransen kan utvikles videre. Han foreslår en «Young Lions Design 2.0» – en mer realistisk tilnærming som speiler brief-situasjon deltakerne møter i Cannes.
– Tidligere måtte man sende inn to referanseprosjekter som viste evnen til å utvikle en identitet basert på en brief. Hva om vi justerer selve oppgavetypen? foreslår han.
Lyngmyr mener også at konkurransen tidligere ikke alltid traff målgruppen godt nok, med en overvekt mot reklame i stedet for design.
– Kanskje en revidert versjon av Young Lions Design kan bygge en sterkere bro mellom design og reklame, og dermed maksimere potensialet i begge bransjene, sier han.
Han understreker viktigheten av å samle bransjen for å støtte unge norske designere og mener at konkurransen må markedsføres bedre for å øke både interesse og påmeldingstall.
– Det er viktig at vi tilbyr en plattform som ikke bare anerkjenner talent, men også oppmuntrer til innovasjon og vekst, avslutter Lyngmyr.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no