Se alle nominerte til Eurobest her!
Over 50 norske bidrag ble sendt inn i år, men langt fra alle får shortlist.
Nedgangen i norske bidrag på shortlist i Eurobest holder fram.
I 2022 var det 19 norske nominasjoner og i fjor var vi nede i 14 nominasjoner og det endte med fire metall med hjem.
Nå er listen for årets shortlist klar og den viser at vi har bare åtte bidrag på shortlist i år.
Flest er det TRY som har, med fem nominasjoner.
TRY fordeler seg på IKEA og Volkswagen.
– Vi er veldig happy og kjempefornøyd med fem nominasjoner, sier Lars Joachim Grimstad, kreativ leder i TRY Reklame.
Han sier at det er interessant og overraskende at det er i Film det er flest norske på shortlist i år.
– Vi har følt at det ikke er blitt laget så mye gode filmer de siste årene, så det er en liten revansj der, sier han.
Flest nominasjoner har de fått for deres rullegardin-kampanje for IKEA.
– Det var en svart film og en svart annonse. Det viser at du trenger ikke å ha store budsjetter for å gjøre det bra, sier han.
– Er dette en pekepinn på hva som kan gjøre det bra i Cannes til sommeren og?
– Eurobest, Epica og Cannes er de beste parameterene på nivået. Så sånn sett er Eurobest en føler for Cannes. De som gjør det bra her, gjør det historisk sett bra i Cannes og, sier han.
Grimstad sier at Eurobet la om profilen og strammet voldsomt inn på antall metall som blir delt ut for noen år siden. I fjor kom TRY hjem med bare en bronse.
– Målet er å gjøre det bedre i år. Vi har troa på IKEA-kampanjen som er nominert tre ganger, sier han.
Morgenstern, POL og Anorak har og en kandidat på shortlist hver.
– Moldning Madness for Bring fortsetter å underholde der ute, og følger opp shortlist i Cannes og i Cresta, og ikke minst som Sveriges morsomste reklamefilm. Det er utrolig gøy å se at et absurd humorunivers gjør det så bra. Virker som folk trenger å le litt igjen. Og grattis til alle i Bring som har turt å gå denne veien, sier en fornøyd Marius Eriksen i POL.
Camilla Kim Kielland i Morgenstern innrømmer at hun hadde håpet på flere jobber på shortlist.
– Utrolig stas at ice og «Bare når det regner» er på shortlist. Det er - om jeg skal si det selv - en skikkelig bra film, som både bygger merkevare, snakker produkt og har en tydelig avsender. Og en sølvfisk og Gullbranson-pris har allerede vist at også fagfolk liker denne. Så kudos til ice! Så hadde vi kanskje håpet på litt flere jobber på shortlist, men er selvsagt fornøyd med at vi er der!
I Anorak er Pelle Josephson naturligvis godt fornøyd.
– Utrolig kult, et prosjekt som bryter kategorinormen og skiller seg ut. Synes det er rettferdig at det premieres, skriver han i en SMS.
I tillegg har svenske Nord DDB sikret seg fire shortlist for deres jobb for norske Telenor.
Byrå som Knowit, Publicis og NOSLEEPTILBROOKLYN nådde ikke opp og fikk shortlist.
Saken blir oppdatert.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no