Byline har blitt byeline når Narvesen markerer Pressefrihetens dag 3. mai.

Narvesen markerer Presse­frihetens dag i ny kampanje

Anorak NoA står bak arbeidet når Narvesen markerer Pressefrihetens dag med historiene til journalister som har blitt drept for å gjøre jobben sin.

Publisert

Den 3. mai hvert år markeres Pressefrihetens dag for å fremheve betydningen av frie medier og forsvare medienes rett til å rapportere uten frykt for represalier. 

Samme dag presenterer Reporters Without Borders den årlige pressefrihetsindeksen, som Norge har toppet flere år på rad. 

En av grunnene til det er Norges store mediemangfold, noe Narvesen har en stolt og mangeårig historie for, ved å tilby aviser og tidsskrifter fra hele verden.

– Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway, i en pressemelding.

I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge, og kjeden var sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i landet.

Tett samarbeid

Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter hele denne uken.

– Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, fortsetter Hjortdahl.

Journalistene som hedres i Narvesens kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden. 

German, Warishe og Ferral er bare tre av utallige som har mistet livet for jobben sin, men gjennom dem ønsker Narvesen å fortelle historien til journalister over hele verden.

Enkelt og kraftfullt

Det er Anorak NoA som står bak kampanjen, med kreatørkvartetten Sebastian Pandonis, Stein Simonsen, Kasper Tuvnes og Jens Bjørklund.

Kampanjen blir godt synlig fremover i print.

– Pressefriheten står så sterkt i Norge at alternativet ikke bare er langt unna vår bevissthet, men også kan være vanskelig å forestille seg. I mange land er journalistyrket direkte livsfarlig, og vår kreative ambisjon var å vise nettopp dét, så enkelt og kraftfullt som mulig, sier kreatørene.

– I tillegg til utstillingen utenfor Nobels Fredssenter blir kampanjen godt synlig framover i print, sosiale medier og på andre digitale flater, sier Tina Wesselsen og Janne Espevalen, som har Anorak NoAs rådgiverteam på prosjektet.

Øvrige involverte har vært designer Louise Marie Pedersen, motion designer Nökkvi Thorsteinsson og prosjektleder Katrine Berget. 

Fra Nobels Fredssenter har de involverte vært Hege Østmo og Kim Reksten Grønneberg. Erik Halkjaer har bidratt for Reporters Without Borders Sweden.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS