ANTI og Skintific skal få gutta til å begynne med hudpleie
Det britiske hudpleiemerket Shakeup tar suksessen fra hjemlandet til Norge, og ANTI har fått jobben med å utvikle lanseringskampanjen.
Markedet for hudpleie vokser verden over, og omsetningen globalt steg til 144 milliarder dollar i 2023. Men fortsatt er det få som har klart å treffe den mannlige målgruppen i særlig stor grad. Nå er det Shakeup som skal prøve seg.
Flere markeder i Norden står for tur, men først ut er Norge.
Etter en kort konkurranse i høst ble ANTI valgt som reklamebyrå for Skintific (Shakeup’s distributør i Norden) sin satsing på mannlig hudpleie.
Se reklamefilm lenger ned i saken.
«Gutta har begynt med Skincare»
– ANTI utfordret oss i denne prosessen, og arbeidet de leverer holder et høyt nivå, strategisk, kreativt og visuelt. Så valget føles veldig bra, sier Stig Henriksen, CFO og partner i Skintific, i en pressemelding.
Skintific har i flere tiår jobbet med å få ut solide hudpleiemerker til den norske befolkningen, men dette er første gang de satser på en merkevare som er spesielt tilpasset menns hud.
– Det er på tide at noen kommer på banen med en hudpleieserie tilpasset mannens hud, og ikke minst noe som snakker direkte til mannen uten å undervurdere ham. Vi gleder oss til å fortelle verden at «Gutta har begynt med Skincare», sier Kimberly Fagerstrøm, salgs- og produktsjef for Shakeup i Norden.
Det nye kommunikasjonskonseptet med samme navn «Gutta har begynt med Skincare» skal hjelpe Shakeup å bli en merkevare som blir lett å legge merke til, lett å huske, og lett å velge.
Men i en kategori som nærmest er urørt av den mannlige målgruppen, så handler det vel så mye om å gjøre menn og gutter bevisst på hvordan god hudpleie kan hjelpe dem.
– Mannen i gata blir oversett
– Vi har funnet en måte å snakke på som vi mener tar menn på alvor. På mange måter har mannen i gata blitt oversett, og i beste fall misforstått når det kommer til hudpleie. Med denne lanseringen er målet å endre på det, forklarer Øistein Engelsen Fjæra, strategisk rådgiver i ANTI.
Elise Apall Bjørgsvik og Bjørn Solli, Kreativt team hos ANTI er enige i at dette har vært en gøy oppgave som oppleves viktigere enn de først trodde da de begynte på arbeidet.
– Det er for dumt at menn må bli introdusert for hudpleie gjennom kjærestene sine, eller kun velger å oppsøke hjelp hvis de har et problem. De vasker håret og pusser tennene, så hvorfor skal det være så vanskelig med ansiktet?, sier de.
Det nye konseptet lanseres i mars, samtidig som produktene blir tilgjengelig for kjøp for første gang i Norge hos apotek og på Shakeup.no.