TikTok velger Kruse Larsen
Apeland er vraket etter pitcherunde.
TikTok har valgt Kruse Larsen som sitt nye PR-byrå i Norge etter en byråkonkurranse tidligere i vår.
Det bekrefter TikTok overfor KOM24.
– Kontrakten med det forrige byrået gikk ut, vi inviterte byråer inn til en pitcherunde hvor Kruse Larsen vant, forteller Kjartan Sverdrup, TikToks Government Relations og Public Policy Manager i Norge.
Apeland ut
Kruse Larsen skal nå bistå TikTok med politisk kommunikasjon og myndighetskontakt.
Det tidligere PR-byrået som Sverdrup refererer til er Apeland, som dermed har mistet TikTok som kunde.
KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra Ole Christian Apeland, men har ikke mottatt svar før publisering.
I 2022 avslørte Dagbladet at TikTok, gjennom Apeland, forsøkte å arrangere møter med norske politikere på Stortinget. Avisen fikk innsyn i interne e-poster som viste Apelands arbeid for å fremme TikToks interesser i det norske politiske miljøet.
Den gang avslo Apeland å kommentere kundeforholdet til TikTok, inkludert detaljer om oppdragets varighet og innhold.
Ønsker åpen dialog
Tim Peters, partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen, bekrefter at byrået har hatt TikTok som kunde siden april. På spørsmål om hva samarbeidet konkret innebærer, henviser Peters til TikTok selv for ytterligere detaljer.
Dette samarbeidet kommer på et tidspunkt hvor TikTok står overfor økende kritikk og gransking fra myndigheter globalt, noe som gjør behovet for en solid PR-strategi spesielt kritisk.
TikTok har hatt kontorer i Norge siden februar, og pressehenvendelser håndteres fortsatt av PR-byrået Redgert Comms.
Sverdrup har tidligere uttalt at selskapet ønsker at de ansatte ved TikToks Oslo-kontor skal bli mer synlige i det offentlige rom.
– Vi vil ha en åpen dialog med alle som har spørsmål til oss, enten det er folk fra pressen, politikere eller andre, sa han til KOM24.
Redgert Comms bekrefter overfor KOM24 at de fortsatt vil håndtere pressehenvendelser for TikTok, selv om TikTok nå også er blitt kunde hos Kruse Larsen.