![Even Amdal og Samsung har nettopp lansert tre nye mobiler.](https://image.kom24.no/792641.webp?imageId=792641&x=0.00&y=14.25&cropw=100.00&croph=85.75&width=720&height=411&format=jpg)
Markedsfører telefonene sine som en «naturlig del av en sunn livsstil». Dette sier sjefen om troverdigheten
Norgessjef i Samsung, Even Amdal, sier at folk kan stole på dem når de markedsfører telefonene sine som «sunne».
(Grünerløkka, Oslo): Flere hadde møtt opp da Samsung, sammen med PR-byrået Trigger, inviterte til arrangement i forbindelse med lansering av nye telefoner.
Det var tidligere i januar at de kom med sine nyeste produkter, Galaxy S25 Ultra, Galaxy S25+ og Galaxy S25.
![Stian Wensås i Samsung demonstrerer nye funksjoner for nysgjerrige mennesker.](https://image.kom24.no/792690.webp?imageId=792690&width=720&height=411&format=jpg)
– I dag har vi invitert en del journalister, ambassadører, influensere og samarbeidspartnere. Her får vi vist fram hvordan de nye telefonene kan brukes på ulike arenaer, for eksempel i hjemmet, på jobb og når du trener, sier norgessjef i Samsung, Even Amdal, til KOM24.
Sunt?
Noe av det de legger aller mest vekt på, er nye KI-funksjoner. Amdal sier at noe av det viktigste i deres budskap handler om hvordan mobilen kan brukes effektivt for å få en sunnere hverdag med mindre mobilbruk.
![Anja Aasegg Johannesen i Trigger og Samsung-sjefen.](https://image.kom24.no/792688.webp?imageId=792688&x=0.00&y=14.13&cropw=100.00&croph=85.87&width=720&height=411&format=jpg)
– Hvis du bruker telefonen på riktig måte, frigjør du tid til andre ting du vil holde på med. Vi tror vi kan være med på å effektivisere hverdagen litt, og vårt utgangspunkt er at du skal bruke mobilen litt mindre, ikke mer på grunn av KI.
Mobilbruk er noe som ofte diskuteres, og forskere har omtalt økt skjermbruk blant unge som farlig.
– Mobilbruk og god helse er noe som på mange måter krasjer. Hvor stor troverdighet mener du at Samsung har når dere snakker om en «sunn og balansert livsstil»?
– Vi er helt enig i at telefonbruk og god helse på mange måter er motsetninger. Og mye av markedsføringen rundt mobiler har nok fremmet bruk. Men for oss handler de nye funksjonene om at du får en raskere vei til målet, og at du derfor vil bruke mindre tid, sier Amdal.
– Unge menneskers skjermbruk er viktig å diskutere, og vi som teknologiprodusent er opptatt av å legge til rette for brukeropplevelser som kan effektivisere bruken, som for eksempel gjennom å endre i innstillinger og bruke KI-funksjoner på våre mobiler, som er vist frem her i dag, legger han til.
![Petter Worum Daling (til venstre) og Even Amdal.](https://image.kom24.no/792686.webp?imageId=792686&x=0.00&y=14.13&cropw=100.00&croph=85.87&width=720&height=411&format=jpg)
Sparker oppover
Ifølge StatCounter har oppunder 35 prosent i Norge mobil med operativsystemet Android, som er systemet som finnes på Samsung-mobiler.
Konkurrenten Apple har et solid forsprang, med 65 prosent av norske brukere.
– Egentlig er underdog-posisjonen veldig fin å være i her i Norge. I mange markeder rundt om i verden er vi jo størst, men i Norden er vi fortsatt utfordreren. Men vi har hatt en god utvikling de siste årene, selv om konkurransen er formidabel, sier Amdal.
I Norge er Samsung rundt 70 ansatte. På markedsføring og PR har de et tett samarbeid med de andre nordiske kontorene, men hovedansvaret her til lands ligger hos Amdal selv og Petter Worum Daling, som er PR & B2B Account Manager.
I tillegg har de et tett samarbeid med Trigger.
Samsung har de siste årene samarbeidet med flere store profiler og influensere. Eksempler er fotballspillerne Erling Braut Haaland og Oscar Bobb, tidligere roer Olaf Tufte og alpint-stjernen Aksel Lund Svindal.
– Vi har hatt en fantastisk reise med flere gode samarbeid med veldig ulike ambassadører. Vi ønsker å være synlig i alle segmenter og for alle aldersgrupper, sier Amdal.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no