Tok et halvt år å få ny sjef på plass: – Vi brukte tiden som var nødvendig
På mandag ble det kjent at det var Erik Samsonsen som blir ny Apriil-sjef. Nå forklarer mannen som eier selskapet hvorfor det tok så lang tid å få en ny sjef på plass.
Tidlig på morgenen torsdag 4. mai. kunne KOM24, som første avis, bekrefte at konsernsjef Tina Stiegler trakk seg fra stillingen som sjef for alle Apriil-selskapene etter bare elleve måneder i sjefsstolen.
Bakgrunnen var en konflikt om hennes rolle i konsernet, noe hun seinere samme dag bekreftet.
– Etter en tids overveielse har jeg kommet frem til at Media Bergen trenger en leder med en annen profil enn det jeg har – slik rollen har utviklet seg, sa Stiegler.
Media Bergen-eier Ove Grønnevik bekreftet samme dag at han tok over sjefsstillingen i mellomtiden og at jakten på en ny Apriil-sjef var i gang.
Mandag ettermiddagen kom bekreftelsen på at det var Erik Samsonsen som er den nye Apriil-sjefen, et halvt år etter at Stiegler gav seg.
Samsonsen begynner i stillingen i januar 2024.
– Vi har brukt den tiden som har vært nødvendig for å være for å få rett person på plass til denne viktige stillingen, skriver Media Bergen-eier Ove Grønnevik i en epost til KOM24.
Han sier at de har hatt en håndfull kandidater som de har hatt dialog med og kaller det hele en god prosess.
– Hvordan vil du Apriil skal utvikle seg fremover og hvorfor mener du Samsonsen er den rette mannen?
– Vi ønsker å fortsette den retningen vi har staket ut. Erik er kjent for å ha en inkluderende lederstil og har over tid vist gode resultater. Vi er glade for at han vil være med og bygge et enda sterkere Apriil i tiden fremover, skriver Grønnevik.
Det blir ikke store endringer med en ny sjef på plass og Grønnevik sier at ambisjonene til Apriil ligger fast
– Vi vil fortsette å utfordre de beste i markedet innen reklame, PR, teknologi og innholdsopplevelser, skriver han.
Grønnevik bekrefter at 2023 har vært et tøft år for Apriil.
Som KOM24 har skrevet om før måtte Apriil Reklame permittere seks ansatte i vinter og til påske kom nyheten om at de la ned to selskaper, Apriil Innhold AS og Apriil Reklame Oslo AS.
– På samme måte som resten av bransjen har vi merket tøffere tider. Vi hadde en utfordrende start på året, men ser en positiv utvikling. Vi har nå samlet både Bergen og Oslo miljøet i nye flotte lokaler. I tillegg har vi fantastiske medarbeidere, og har derfor det beste utgangspunkt for å levere gode jobber for kundene fremover, skriver Grønnevik.
– Kva har du lært av Stiegler-tilsetjinga og tida etterpå?
– Jeg har vært i denne bransjen i mange år og vi lærer hele tiden. Etterhvert som vi vokser bygger vi nye strukturer for å tilpasse oss markedet. Siste halvåret har vi blant annet fått på plass en CFO. Vi vil styrke den teknologiske siden fremover, og ønsket en leder som kom fra det området.