Apriil på plass i helt nye lokaler: – Vi har det mye bedre her
– Vi er opptatt av å skape et fellesskap på samme måte som vi klarer å være både bergensere og nordmenn samtidig, sier han.
– Forhåpentligvis vil det føre til mer samarbeid på tvers av hele Apriil og det er jo det som er grunnideen.
Det sier Lasse Marøen i Apriil Reklame.
Det bergensbaserte byrået Apriil har tatt med seg alle sine 70 ansatte og gått over Puddefjorden og inn i helt nye kontorlokaler i Bergen.
Apriil-gjengen og alle de ulike selskapene er samlet i en etasje og i etasjen under skal Media Bergen-administrasjonen inn.
Flytteprosessen begynte i midten av august og når KOM24 er innom er lokalene preget av at man ikke er helt på plass enda. Målet er å være helt inne i midten av oktober.
– Vi har det mye bedre her. Det handler om at dette er et mer praktisk lokale for oss. Vi merker allerede at vi er tettere på hverandre på grunn av måten bygget er utformet, sier Marøen.
Fredrik Hannestad i Apriil PR er helt enig. PR-gjengen er naboer til reklame-gjengen.
– I de forrige lokalene satt PR litt for seg selv i kroken, da er det litt tyngre å få til det fellesskapet enn når vi sitter mye mer integrert med de andre, sier Hannestad.
Han kaller perioden de er inne i nå for en innflyttingsperiode.
– For skal jo få businessen til å gå samtidig, da kan man ikke bruke all energi på bare å flytte ut av pappeskene. Vi må bo oss litt inn, sier han.
Lokalene de har flyttet inn i er den tidligere Kavli-fabrikken. Tilfeldigvis fikk de i sommer Q-meieriene som kunde, som er eid av Kavli.
Rommene i bygget har fått navn som tar tankene tilbake til det var fabrikk der og har fått navn som maskinisten, maskinrommet, direktøren, kammerset og kabinettet.
I tillegg til alle Apriil-selskapene skal og Mediabergens-konserntjenester og andre Media Bergen-selskaper på plass.
Linn Mevold sier hun merket en endring med en gang, bare på grunn av at kaffemaskinen var plassert på en annen plass og man møtte på kollegaer på andre steder.
Hun sier de skal bli flinkere til å tenke på hele bredden av hva de kan levere framover og setter sammen team basert på det.
– Når du går inn med hele bredden av Apriil, så setter man sammen team basert på det. Kunden driter i hvilket AS man er i, de ser på hva Apriil kan levere, sier hun.
Hanestad sier likevel at så lenge de er organisert som AS vil de på et vis tenke som AS.
– Men vi er opptatt av å skape det fellesskapet på samme måte som vi klarer å være både bergensere og nordmenn samtidig, sier han.
Kenneth Dahling i Apriil Event sier det er veldig kjekt å komme tettere på dem de jobber sammen med.
– Det er i tråd med utviklingen til Apriil, at vi skal gå mer og mer i retning av å bli Apriil, da er det selvsagt hvordan vi sitter og hvordan vi jobber som er veldig viktig, sier han.