Herman Flesvig fronter ny kampanje for Matsentralen
Herman Flesvig fronter ny kampanje for Matsentralen

Herman Flesvig fronter reklame for Matsentralen

Med konseptet «en tredjedel av jula» får klassiske julescenarier en matsvinn-makeover. 

Publisert

– Matsentralen utretter nærmest mirakler hver eneste dag, og i arbeidet med kampanjen har vi møtt på mirakuløst mye dugnadsånd – fra alle kanter av landet, sier kreatør i Brunch/Apriil, Bård R. Gabrielsen, i en pressemelding. 

Konseptet ble unnfanget på Apriils landssamling i Bergen, videreutviklet i Oslo, filmet i Stavanger, og annonseplasser ble sikret fra Bergen. Omtrent alle selskapene i Apriil har hatt en finger med i spillet. 

– Produksjonsselskapet Moxey fortjener gull, røkelse og litt myrra for sitt bidrag – for ikke å snakke om skuespillerne, sier Gabrielsen.

Dugnad med nasjonal forankring Ideen til kampanjen dukket opp under Apriils landstreff denne sensommeren, og kampanjen er utviklet i tverrfaglig samarbeid på tvers av alle selskapene og avdelingene. 

Juletreet spiller hovedrollen i print og utendørs, mens en ikonisk matsvinn-scene danner grunnlaget for kampanjefilmen. 

Til årets høytid tilfører Ole Christoffer Ertvaag og Herman Flesvig i fri dressur både uhøytidelig humor og glimt i øyet.

– Det som er gøy med denne jobben, er at samtlige i hele Apriil-huset fikk samme brief, og har deltatt i en eller annen form i dette prosjektet, sier seniorrådgiver i Apriil, Yousef Musavi. 

Vil øke kjennskapen 

Til tross for at Matsentralen årlig redder 6084 tonn overskuddsmat og deler ut rundt 12 millioner måltider, er organisasjonen fortsatt for lite kjent blant folk flest. Kommunikasjonssjef i Matsentralen, Silje-Maria Markussen, mener dette må endres: 

– I dag går 1 av 2 i matkø i Norge tomhendt hjem, fordi behovet for mathjelp har eksplodert. Vi vet at en viktig barriere i vårt arbeid er manglende kjennskap til og kunnskap om oss og vårt arbeid. Ved å synliggjøre arbeidet vårt for både matbransjen og folk flest kan vi få inn enda mer mat, og mette enda flere mager. Med denne kampanjen håper vi å inspirere folk til å ta smartere valg, engasjere flere til å bidra i kampen mot matsvinn – både for mennesker og miljø, sier Silje-Maria Markussen. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS