Kjøpte opp selskap i forrige uke – men gikk med dundrende underskudd i fjor
– Er ikke fornøyde med resultatet.
Den kanskje mest ukjente byråkonstellasjonen i Norge er Media Bergen.
Navnet sier deg kanskje ikke mye, men de eier en rekke byråer i Bergen, Stavanger, Oslo, Hamar og København og har 275 ansatte.
I fjor omsatte de for 426 millioner kroner og byråinntekten deres stoppet på 304 millioner kroner i fjor.
Det er 30 millioner kroner dårligere byråinntekt enn året før.
Driftsresultatet endte på 13,4 millioner kroner i minus. Det er 17 millioner kroner svakere enn året før.
– Det negative resultatet kommer hovedsakelig fra avvikling av tre selskaper og avskrivninger av goodwill. Selve driften av Media Bergen selskapene gikk i balanse, skriver Erik Samsonsen i en e-post til KOM24.
Han er sjef i Apriil og er Media Bergen eier Ove Grønneviks høyre hånd.
De største inntektene i Media Bergen-systemt kommer fra Apriil, som i fjor hadde 120 ansatte og sørget for en byråinntekt på 111 millioner kroner.
De øvrige selskapene innen reklame og kommunikasjon hadde en omsetning på 92 millioner kroner og en byråinntekt på 67 millioner kroner.
De har 47 ansatte lokalisert i Oslo og København, der de mest kjente selskapene er Per Høj.
– Apriil er Media Bergens hovedsatsning og vil naturlig nok stå for en stor andel av byråinntekt. Vi tror på vekstmuligheter innenfor alle våre områder, både i Apriil og i de øvrige Media Bergen selskapene, skriver Samsonsen.
Resten av Media Bergen består av selskaper innen analyse, teknologi og film.
Respons analyse står for en byråinntekt på 19 millioner kroner, teknologiselskapene 28 millioner kroner og filmdelen 65 millioner kroner.
– Regnskapene viser at cirka halvparten av driftsselskapene i Media Bergen AS gikk med overskudd i 2023. Når det er sagt er vi ikke fornøyde med resultatet i fjor, og jobber målrettet for å snu dette, skriver Samsonsen.
Selskapene har fellestjenester som økonomi, administrasjon, IT og lederstøtte
– Hvilke grep tar dere for å styrke selskapene deres?
– Vi har fokus på drift i alle selskapene og gjør grep der det er nødvendig. Samtidig er vi opptatt av å bevare de gode folkene vi har, for markedet kommer tilbake, skriver han.
I forrige uke ble det kjent at Media Bergen, gjennom underselskapet Apriil hadde kjøpt opp reklamebyrået Brunch, som skal bli inkorporert i Apriil-systemet etterhvert.
Bare noen dager før ble det kjent at Apriil Reklame & Design måtte permittere seks stykker.
Da sa Samsonsen følgende:
– Det er ingen sammenheng mellom permitteringer i Bergen og oppkjøp i Oslo. Vi jobber nå hardt for å snu situasjonen i Apriil Reklame & Design for å sikre arbeidsplasser og få de permitterte tilbake
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no