Simen Braathen, Bård Rostrup Gabrielsen, Sissel Pettersen og Markus Ivan Johansson i Brunch blir nå en del av Apriil-gjengen.

Har snakket sammen i flere år: Slik oppsto kontakten mellom Apriil og Brunch

Har snakket sammen i flere år.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag kom nyheten om at Apriil kjøper opp byrået Brunch i Oslo.

Byrået som for mange de siste årene er blitt kjent for å ikke kutte ansatte, men heller kutte arbeidstiden og jobbe firedagersuker, har vært i samtaler med det Bergensbaserte konsernet i flere år.

– Nå var timingen der

 – Vi har hatt samtaler med Brunch over tid og fått veldig god kjemi. Markus og Simen har bygget et meget faglig sterkt miljø som passer perfekt inn i Apriil, og vi styrker oss blant annet innenfor FMCG og Employer Branding skriver CEO i Apriil, Erik Samsonsen, i en e-post til KOM24.

Han sier at kontakten ble initiert av Apriil-eier Ove Grønnevik.

– Siden første kontakt har det vært dialog mellom partene litt av og på gjennom de siste to årene, men nå følte begge parter at timingen var god for å gå sammen, skriver han.

Brunch Oslo er åtte ansatte og har kunder som Mills, Fremtind Forsikring, Homely, Av-Og-Til og Red Bull Norge på kundelisten. 

Alle nåværende partnere i Brunch fortsetter som eiere, og alle ansatte blir med. 

– Alle ansatte i Brunch Oslo har vært involvert i beslutningen, bekrefter Samsonsen.

KOM24 har forsøkt å snakke med Brunch-ledelsen, men får beskjed om at all kommunikasjon skal gå gjennom Samsonsen.

I det siste har byrået markert seg innenfor employer branding og e-læring. 

Nylig ble de mestvinnende byrå i Anfos Magnet Employer Branding Awards. 

Får beholde navnet

Brunch har blant annet laget kurs for Vinmonopolet, Norsk Folkehjelp og Schibsted, og gjennomført rekrutteringskampanjer for Fremtind Forsikring. 

Brunch Oslo beholder navnet sitt inntil videre, men blir i høst en del av Apriil-miljøet i Hausmanns Hus i Oslo, med rundt 50 personer. 

Ove Grønnevik er eier av Apriil og Media Bergen

– Vi vil fortsette å drive dette som to ulike byråer og aksjeselskaper i henholdsvis Bergen og Oslo og bruke tiden fram mot nyttår for å lage en god implementeringsplan for Brunch som en del av Apriil, skriver Samsonsen og fortsetter;

– Tanken på sikt er selvsagt at vi skal bli bedre sammen gjennom å kunne utnytte hverandres ressurser og kompetanse på tvers, bygge sterkere fagmiljøer og gjennom dette tilføre mer verdi til kundene.

Samsonsen bekrefter at for å nå Apriils ambisjoner de neste årene blir det viktig å lykkes i Oslomarkedet. 

– Med oppkjøpet av Brunch Oslo er en viktig brikke på plass for å kunne gjøre dette, skriver han.

I januar ble det og kjent at LudensGruppen, et teknologi- og kommunikasjonsmiljø med 12 ansatte og 27 millioner i omsetning, også ble en del av Apriil-gjengen i Oslo, da Apriil Digital Oslo.

Beholder firedagersuken

Erik Samsonsen forteller at de har snakket med Brunch i flere år allerede.
Erik Samsonsen forteller at de har snakket med Brunch i flere år allerede.

Brunch har hatt to krevende år på rad nå og har sett at inntektene har gått nedover fra 13,8 til 11,6 millioner kroner. 

Samtidig har de hatt underskudd to år på rad. 791 000 kroner i 2022 og 137 000 kroner i 2023. 

Da det begynte å gå dårlig kuttet de både lønnen og arbeidstiden til 80 prosent. Etter som det har gått bedre har lønnen gått opp til 90 prosent, mens arbeidstiden fortsatt er fire dager i uken.

Signalene var at de skulle gå opp til full lønn og fortsatt arbeidstid fra mandag til torsdag fra i høst av. 

Den ordningen får de beholde i nytt konsern.

– Ingen av Brunchs ansattordninger endres, firedagersuken beholdes slik den er, bekrefter Samsonsen.

Han sier at de ikke har flere oppkjøpsplaner med det første. 

– Vi ser hele tiden etter muligheter for å styrke oss gjennom oppkjøp, men det er ingen planlagte oppkjøp akkurat nå.

På fredag ble det kjent at Apriil reklame & design i Bergen måtte permittere seks ansatte, tre av dem i femti prosent, etter nok et tøft år.

Samsonsen sier at det ikke er noen sammenheng mellom oppkjøpet og permitteringene.

– Brunch Oslo og Apriil Reklame & Design er to separate byråer i Apriil konsernet. Vi har vært i dialog med Brunch i over to år for å styrke vår tilstedeværelse i Oslo markedet, og det er ingen sammenheng mellom permitteringer i Bergen og oppkjøp i Oslo. Vi jobber nå hardt for å snu situasjonen i Apriil Reklame & Design for å sikre arbeidsplasser og få de permitterte tilbake, skriver Samsonsen.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS