Nye permitteringsrunder i Apriil reklame & design
I vinter måtte de kutte stillinger, nå må de permittere.
– Situasjonen er at vi i Apriil Reklame & Design AS tapte fire millioner i 2023. Resultatene før ferien og utsiktene mot høsten i år er ikke tilfredsstillende. De historiske tallene viser at vi som selskap har ventet i det aller lengste med å ta grep på personalsiden. Men nå måtte vi ta kortsiktige grep.
Det sier Apriil-sjef Erik Samsonsen til KOM24.
Han bekrefter at de nå har permittert seks personer i Apriil Reklame og Design.
– Tre personer er permittert i 100 prosent og tre personer i 50 prosent, forteller Samsonsen.
Så seint som i januar hadde byrået en nedbemanningsrunde og i løpet av kort tid kuttet de sju stillinger.
Samsonsen sier at det ikke er planer om nedbemanning nå og sier at dette per nå er av midlertidig karakter.
– Gjennom å gjøre de riktige tingene håper vi på å ta folk tilbake så raskt som mulig.
– Hva er de riktige tingene?
– Reklamebransjen er nede i en bølgedal, det viden kjent. Vi må se oss i speilet og hva kan vi gjøre noe med. Vi må ta mulighetene som er i markedet, sier han.
Han sier de har erkjent at de ikke kan sitte på kontoret og vente på at pitcher skal komme til dem men at de må være mer proaktive og jobbe ute i markedet.
– Har dere vært for dårlige på det?
– Man kan alltids bli bedre på det, sier han og mener at situasjonen krever mer av dem på det området nå.
Han sier at de nå vil mobilisere alle de gode kreftene i Apriil-systemet for å få til bedring og at de blant annet har hentet den tidligere salgsdirektøren i Schærven reklamebyrå, Pål Graver, som skal jobbe med new biz for dem.
– Hvordan opplever du stemningen i reklamebyrået deres?
– Det er klart at akkurat når permitteringsrunden pågår blir det større usikkerhet og stemningen i organisasjonen påvirkes, sier han.
– Er du redd nøkkelpersonell skal forsvinne?
– Det er alltid en risiko for å miste flinke folk, det er noe vi aldri kan helgardere oss mot, sier han.
Han sier at det har vært et tøft år for Apriil Reklame & Design, og at det ikke kommer til å bli blant de beste årene på reklame, selv om de hadde et håp om bedring i april.
Samsonsen sier at de fortsatt har tro på produktet og gjengen sin og peker på at kreativitet er kjernen i hele Apriil-offeringen.
– Men vi må og opptre som ansvarlige arbeidsgiver og eier, sier han.
Men selv om reklamedelen i Bergen sliter, sier han det går mye bedre i Stavanger og at Apriil som helhet gjør mye rett i mange av byråene.
– Nå jobber vi med en ny strategi for hele Apriil og kommer å bruke høsten til å legge vekstplaner fram mot 2027, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no