Apriil sikret seg sølv-løve i Cannes Lions
Jurylederen om Apriils sølvløve: – Jævla bra jobbet!
Denne artikkelen er over to år gammel.
(CANNES):– Vi elsket den i juryrommet!
Det sier jurylederen for Creative B2B-klassen under Cannes Lions, Paul Hirsch, chief Creative officer i Doremus, til KOM24.
Torsdag kveld ble det kjent at Bergensbyrået Apriil sikret seg en sølvløve i Cannes Lions for deres kampanje «Handle With I Don't Care» for Strahl, produsenten av uknuselige glass, i underkategorien «Breakthrough on a Budget», i hovedkategorien «Creative B2B Lions».
Sammen med Doffen Trellevik har kreatørene Mari Kihle, Cèdric Luceau, Erik Lysø og Øystein Vik jobbet aktivt på prosjektet.
Dette er årets andre løve til Norge i årets utgave av Cannes Lions, etter at TRY Reklame sikret seg en gull-løve på mandag.
– Du kan ikke slå det
– Vi syntes de løste et svært konkret problem, de gjorde det med kreativitet og på en måte som du ikke kan slå. Du kan ikke ha en bedre produktdemonstrasjon enn hva de hadde. Og påvirkningen var tydelig. Det var ikke noe galt med den, det var hardt å motstå den i rommet og de gjorde det med humor. Så jeg tror alle de tingene spilte bra sammen, sier Hirsch, til KOM24.
Han sier at han elsker det faktum at dette er en kampanje som har kostet svært lite. Doffen Trellevik, kreativ leder i Apriil Reklame fortalte KOM24 på onsdag at det eneste de har kjøpt inn til denne kampanjen var frimerker og en sprittusj.
– Det er det som gjør det perfekt; – Noen hadde en idé, de gjennomførte den og det koster lite å komme med en god idé. Grand prix-vinneren tok tid, kostet penger, og krevde testing, det krever noe helt annet. Her stoler vi på produktet, sier Hirsch.
Han sier at B2B-markedsføring ofte er tørt og kjedelig, men at Apriil ikke gikk i den klassiske fellen ved å fortelle om hvor sterke glassene er, men at de bare viste det.
– Du kan ikke slå det. B2B er utrolig tørt, så for å kunne gjøre det og snu manuset er bra. Det er forbrukermerke som skulle ha vunnet noe annet på festivalen, bortsett fra at det ikke er plass til den noen plass, sier han.
– Hvor langt unna å kjempe om gull var den?
– Det er et godt spørsmål, det var mange ting å ta omsyn til. Kanskje hadde den ikke dybden som skulle til, kanskje manglet den andre B2B-komponenter som løftet den opp til et visst nivå. Det er vanskelig å sammenligne et barn med et annet. Det er vanskelig å sammenligne alle fire gullvinnerne, for de er svært ulike og. Jeg tror vi prøvde å veie dem mot hverandre. Men det er vanskelig, sier Hirsch og fortsetter;
– Hadde vunnet folkeprisen
– Jeg tror vi alle var enige om at det var en god jobb, en jævla god jobb. Det var det som var stemningen i juryrommet. Om det hadde vært en folkepris, så tror jeg dette hadde vært den som stakk av med den, sier han.
Han lar seg imponere over at kampanjen er laget utenfor hovedstaden i et lite land som Norge.
– Vi visste ikke noe om det da vi satt der. så jeg synes det er utrolig kult. jeg applauderer dem for å delta, det er ikke lett, det er dyrt. Det gjør meg enda mer glad at det kommer fra et så uforventet plass.