Apriil legger ned to selskaper – 13 ansatte berørt
– Det er tøffe tider for oss som driver med reklame.
– Vi føler det er nødvendige endringer for å ta de organisatoriske grep som er nødvendig før vi blir tvunget til å gjøre det.
Det sier konsernsjef i Apriil, Tina Stiegler, til KOM24.
Konsernet opplever et tøft 2023 og har nå bestemt seg for å legge ned Apriil Innhold AS og Apriil Reklame Oslo AS fra sommeren av.
– Vi har opplevd at markedet har vært krevende i over ett år for Apriil Innhold, sier hun.
Sommeren 2021 ble Apriil innhold lansert med brask og bram og fikk raskt ni ansatte. Blant annet hentet de den tidligere NRK-journalisten Linn Melvold fra BOB til å lede satsingen.
Byrået kalte seg Vestlandets største innholdsbyrå, men klarte aldri å få fart på satsingen.
Den siste tiden har de nedbemannet litt for å prøve å få økonomi i det, men nå har de sagt stopp.
– Vi vet at det er et marked for innholdstjenester, men nå skal vi prøve levere innholdstjenester som før gjennom andre selskaper, sier hun.
Også Apriil Reklame Oslo blir lagt ned.
– Det er vanskelig å få et så lite oppstartsreklamebyrå til å lykkes i så tøff motvind som vi har hatt. Vi har vært relativt få ansatte og dermed mindre robust, sier Stiegler.
Apriil Reklame Oslo har hatt sju ansatte og Apriil Innhold har i skrivende stund seks ansatte.
Hun sier de fortsatt har nasjonale ambisjoner, men da gjennom andre selskaper.
Til sammen er det tretten ansatte i de to selskapene. Apriil skal bruke tiden etter påske til å se på behovene sine. Ambisjonen er at flest mulig av de som blir berørt skal få jobb i andre deler av organisasjonen.
De ansatte fikk beskjeden rett før påske.
– Var det tungt å gi en sånn beskjed til sine ansatte?
– Det er jo ikke positivt, for å si det sånn. Det er flinke medarbeidere som har fått en ikke-optimal beskjed rett før påske, sier hun.
– Tidligere i år permitterte dere folk i Apriil Reklame i Bergen og det ble omtrent samtidig kjent at dere kjøpte opp Reklamekollektivet. Nå legger dere ned reklamesatsingen i Oslo. Hvordan er det å kommunisere dette internt?
– Det er selvfølgelig en litt ikke-optimal timing det kjøpet av Reklamekollektivet og kommunikasjonen rundt det og samtidig måtte sende permitteringsvarsel i Apriil Reklame Bergen. Men det var to uavhengige prosesser, sier hun og peker på at kjøpet av Reklamekollektivet var en prosess som startet rundt sommeren i fjor.
Apriil-fellesskapet fyller tre år i mai og det er rundt 150 personer ansatt i ett av Apriil-selskapene i Bergen, Oslo og Stavanger.
For de øvrige selskapene er det «business as usual».
– Det er ingen konkrete nye endringer som er planlagt nå, sier hun.
– Hvordan ser dere på markedet framover?
– Vi ser jo at det er et avventede marked og særlig for de to vi gjør endringer i nå, vi så ingen tendens til at prognosene blir bedre framover, sier hun og legger til;
– Det er krevende dager for oss som driver med reklame.
– Dere er både Apriil som er eid av Media Bergen, som igjen har en rekke selskaper under den paraplyen. Er det krevende å kommunisere det dere driver på med?
– Litt av bakgrunnen for det vi gjør nå er at vi jobber systematisk med å forenkle organisasjon og struktur og vi ser at det kan være krevende å operere mange små enheter, sier hun.