Her er historien bak Apriils KI-kampanje for Grand hotell
Har jobbet sammen siden 2015 og ble giret da Apriil kom med KI-ideen.
– Grand var utelukkende superpositive og snudde på alt av budsjetter og sa at dette vil de være med på. Og det er ikke bare en utendørskampanje for å selge hotellrom, som vi også skal, men her tar de et standpunkt.
Det sier kreativ leder i Apriil Reklame, Doffen Trellevik, til KOM24.
Byrået har jobbet med Grand hotell siden 2015 og i år feirer hotellet 150 år.
Det blir markert med en ny KI-generert film som blir sluppet hver måned.
Apriil har trent opp en KI, med penselstrøk fra epoker der norsk kunstnere frekventerte mye på Grand, for å «prompte den riktig» å gjengi øyeblikk som har funnet sted på hotellet og som ikke er dokumentert.
Gjennom hele jubileumsåret skal de slippe ulike motiv.
Blant det man kan se er Nansen som mottar Nobelprisen sett fra Nobel-balkongen og Oda Krohg som drikker te i Palmen, åpningen i 1874, med flere.
Trellevik sier at også gårdeier Christian Ringnes var svært positiv da han fikk reklamebyråets forslag til kampanje presentert.
Egentlig var hotellet bare ute etter et emblem til en profilkampanje, men ble utfordret til å tenke større og nytt av reklamebyrået sitt.
Trellevik peker på at hotellet har blitt besøkt av ekstremt mange kunstnere gjennom årene.
– Når vi drev og gravde i arkivene så så vi ekstremt mange udokumenterte øyeblikk som har vært gjennom historien. Så vi tar et dypdykk inn i Grands historie for å få gjenskape de øyeblikkene, sier han.
Til det får de altså hjelp av kunstig intelligens.
Byrået har bygget opp en egen KI-motor for å få dette til.
De var veldig opptatt av det etiske rundt dette og har ikke matet KI-motoren med bilder av kjente kunstnere, men har tatt epoker og penselstrøk.
– Vi påstår ikke at det er kunst, det er en kommersiell kampanje. Men det er et tegnet øyeblikk fra Grands historie, sett i lys av Grands samtid på en helt ny og annen måte enn vi har sett før, sier han.
Strategidirektør og leder i Apriil Reklame Oslo, Einar Rustad Nilssen, sier at de bruker ikke KI for det er gøy og at det er noe som finnes. Men at det skal ha en sentral rolle å spille.
– Det skal være en grunn til at vi bruker KI for å løse ditt problem, sier han og fortsetter;
– Derfor mener vi at her er det rett å bruke KI, for vi kan vise og bildelegge noe som ingen har sett før, peker han på.
Leder for Apriil Reklame, Susanne Svendsen, sier at deres kreative teknolog har brukt mye tid på å finne det rette uttrykket.
Trellevik sier at Grand hotell har vært et hjem for kunstnere, tenkere og teknologer og at man med kampanjen skal hedre historien i kontekst av i dag og at hotellet fortsatt skal være relevant for debatter.
– Historien til Grand er en egen akse i merkevareplattformen. VI skal ikke bare peke bakover, vi må også snakke om hva vi skal være framover og gjøre oss relevante i samtiden. I så måte har vi nådd gjennom lydmuren med dette uttrykket vårt, som er å ta i bruk KI. Sånn sett er det fint om noen blir provosert og det skaper debatt, sier han.
På tirsdag ble det arrangert debatt på Grand med Vebjørn Sand, Torgeir Waterhouse, Christian Ringnes, Trellevik og Petter Skavlan i panelet.
Særlig Sand var kritisk til KI og mener det ikke kan kalles kunst på noe vis.
– Jeg mener at bare mennesker kan lage kunst, fordi vi har et så stort ord som sjel, vi kan sanse og har selvbevissthet. Maskiner har en maskinbevissthet, men det er noe annerledes, sier han.
Han mener KI-kunst har noe kjølig over seg, at det er sjelløst og har ingen ånd.
– Det er KI-illustrasjoner som kan være morsomme og friske og jeg ser på KI-genererte bilder det er morsomt og spennende å se på i fem minutter, sier han.
Han mener at kampanjen til Apriil i seg selv er uproblematisk. Men han er tydelig på at det må merkes rett.
– Ikke framstill det som kunst, men bruk det i reklame. Men det må merkes, slik at folk får informasjon om hva de faktisk ser, sier han.