Kraftig inntektsfall for Lasse Gimnes
Krisen i mediebransjen slår ut på inntektene til Lasse Gimnes.
– Årsaken er grei: Jeg er i tre markeder; sportsmarkedet, som har gått opp, så er det mediemarkedet som har gått ned og så er det andre markeder som er på stedet hvil.
Det sier Lasse Gimnes i GimCom, til KOM24.
Regnskapstallene for 2023 er klare og de viser at inntektene hans gikk med med 37 prosent fra året før og endte på to millioner kroner.
Driftsresultatet stupte og fra to millioner kroner i 2022 til 884 000 kroner i fjor.
Gimnes peker på at det er tøffe tider i mediebransjen for tiden med nedgang i både reklamemarkedet og det er mange som sliter i premiummarkedet.
Gimnes jobber med forretningsutvikling og kommunikasjon inn mot mediebransjen.
Det er et marked han merker stor nedgang i.
– Det har vært en del kutt. Jeg har ikke mistet særlig med avtaler, men det ha vært kutt i antall timer. Det er en forklaring på den nedgangen, sier han.
Det er særlig Egmont, Amedia og Aller, som har vært hans største kunder i mediebransjen.
Som KOM24 har skrevet om flere ganger før har Gimnes fått flere idrettsprofiler i stallen de siste årene.
Det begynte med et samarbeid med Johannes Høsflot Klæbo i 2016, for stallen ble utvidet med Karstein Warholm i 2018.
Våren 2023 fikk han inn sandvolleyballduoen Anders Mol og Christian Sørum og samme høst bisto han Lucas Braathen, som da var i en konflikt med Skiforbundet, og som seinere la opp karrieren.
Men det er ikke nok til at han må akseptere ett fall i inntektene.
– Oppgangen i sportsmarkedet er en del mindre enn nedgangen i mediemarkedet for min del, sier han.
Det er likevel ikke noe som bekymrer han.
– Som jeg har sagt tidligere så er det for min del viktig å ha det morsomt på jobb og jobbe med spennende prosjekter. Pengene er ikke det jeg går og tenker på, sier han.
2023 ble brukt til å betale ned en del gjeld og den er nå redusert med 1,1 millioner kroner.
I årene 2019 til 2022 tok Lasse Gimnes ut 12,3 millioner kroner i utbytte. Men i 2023 ble det ikke tatt ut noe utbytte i byrået.
– Jeg har hatt år med fire millioner i omsetning, da jobbet jeg fryktelig mye. Jeg skal ikke opp dit igjen, det har jeg ikke lyst til, sier han.
– Kommer det flere idrettsprofiler inn i stallen din?
– Det ønsker jeg ikke å svare på, sier han.
I tillegg til de fem nevnte profilene har han gjort enkeltoppdrag for andre utøvere, men de er ikke en del av stallen.
– Jeg sier ikke nei takk om det er noe interessant, så jeg ser ikke bort fra at det blir mer på idrettsfronten, sier han.
2024 har startet omtrent som 2023 var, med liten aktivitet på mediefronten. Han har ikke tro på store endringer.
– Jeg tror 2024 i mediemarkedet blir relativt likt fjoråret, men jeg velger å tro at man får mer fart i reklamemarkedet i siste kvartal. Men jeg ser for meg et år som er på linje med året som er tilbakelagt, sier han.