Karl-Fredrik Tangen (øverst til venstre) og Hans Mathias Tjørmøe (nederst til venstre) mener Skiforbundet gjør en dårlig jobb rent kommunikasjonsmessig. Alpinisten Lucas Braathen la opp fredag etter sponsor-krangel med forbundet.
Karl-Fredrik Tangen (øverst til venstre) og Hans Mathias Tjørmøe (nederst til venstre) mener Skiforbundet gjør en dårlig jobb rent kommunikasjonsmessig. Alpinisten Lucas Braathen la opp fredag etter sponsor-krangel med forbundet.

Mener Skiforbundet framstår som amatører. Dette sier forbundet selv

Skiforbundet kunne kommunisert annerledes og kommet mye bedre ut av situasjonen rundt Lucas Braathen, mener eksperter.

Publisert Sist oppdatert

Nyheten om at Lucas Braathen legger opp som alpinist kom som en stor overraskelse fredag.

Braathen har den siste tiden stått i en konflikt med Skiforbundet etter å ha brutt sponsor-reglene. 23-åringen stilte opp i en kampanje for det svenske klesmerket J. Lindeberg, uten å ha fått tillatelse fra forbundet.

– Dette ser ikke særlig bra ut for Skiforbundets del. Utenfra ser det ikke ut som at de forstår det som skjer i deres egen organisasjon, sier omdømme-ekspert Karl-Fredrik Tangen til KOM24.

Kunne kommet bedre ut

Tangen er førstelektor ved Høyskolen Kristiania. Han tror Skiforbundet kunne kommet bedre ut av denne situasjonen, dersom de var flinkere til å kommunisere.

– De hadde en mulighet til å vinkle dette på hvordan idretten er organisert. Utøverne i en idrett er et resultat av noe mer enn bare seg selv. De beste i en idrett hadde ikke vært best dersom det ikke var noen under dem som de kan slå. Det er også derfor de beste er interessante for sponsorer, sier Tangen.

Pressekonferansen med Braathen fredag fikk blandede reaksjoner. Han fikk blant annet støtte fra Aleksander Aamodt Kilde, en annen alpinist som har vært i en lignende krangel med Skiforbundet.

Skihopper Halvor Egner Granerud ville derimot ikke ta Braathens side.

– Jeg sliter med å synes synd på en idrettsutøver som tjener mange millioner i året, og går glipp av en ekstra, sa Granerud til TV 2.

Det er disse holdningene forbundet kunne spilt videre på, mener Tangen.

– Den samfunnsmessige forståelsen kunne de brukt til å kommunisere mye bedre, men det klarer de ikke. Det finnes nok av sympati for deres side av saken, men den historien blir ikke dominerende, sier eksperten.

 Se hva Skiforbundet svarer selv nederst i saken.

Proff håndtering

Under pressekonferansen satt en tydelig preget Lucas Braathen i vanlige klær, uten sponsorer på.

– For at jeg skal fortsette på ski og med idrett i dette systemet, så må ikke jeg bare legge drømmene mine på hylla. Jeg må også legge gleden min på hylla. Og det er ikke jeg villig til, sa han.

Tangen er imponert over ungguttens pressehåndtering.

– Det var helt supert. Braathen er jo en villbass, og det liker folk. Og han lykkes med å skape et bilde av seg selv som en slags «Askeladden», som blir tvunget til å være noe annet enn seg selv av disse sidrumpa folkene i skimiljøet.

– Ikke uvanlig

Hans Mathias Tjørmøe er professor i markedsføring. Han sier denne formen for spons-avtaler ikke er noe nytt, og at utøverne er bundet til å følge reglene.

– Dette er ikke uvanlig. Det er det samme innenfor langrenn og friidrett også, for å nevne noen eksempler, sier Tjørmøe til KOM24.

Også han mener Skiforbundet kunne gjort ting enklere for seg selv i denne saken. Fredag skrev VG at det har vært uenigheter internt i styret rundt håndteringen av Braathen-saken.

– Det ser ikke bra ut for dem i det hele tatt. De framstår som amatører. De har håndtert slike saker dårlig før, for eksempel da en annen alpinist, Henrik Kristoffersen, ville ha en egen avtale med Red Bull.

Eksponering

Landslagets offisielle klesleverandør er Helly Hansen. Tjørmøe sier at han fra et sponsor-perspektiv ikke ville likt at en utøver også reklamerte for en annen leverandør.

– Relasjonene mellom løperne og sponsorene er kontraktsbestemt. Jeg skjønner godt at dette ikke faller i smak hos Skiforbundet og deres sponsorer. Det er jo også en grense på hvor mange sponsorer en kan ha på en drakt, før det blir så mange at folk ikke legger merke til hver enkelt.

Verdien av å sponse en så stor stjerne som Lucas Braathen er stor, legger han til.

– Det er ikke sikkert alle forstår hvor mye det betyr for synlighet og eksponering, men det betyr en hel del. Det har studier vist oss, sier Tjørmøe.

Også han sier pressekonferansen på fredag var godt gjennomført av Braathen.

– Det var veldig proffe greier, og han var veldig dyktig.

Tar kritikken

Espen Graff, leder for kommunikasjon og samfunn i Skiforbundet, sier seg enig i at de kunne gjort en bedre jobb.

– Det er ingen tvil om at Skiforbundet burde håndtert hele saken om landslagsavtaler på en bedre måte. Først og fremst dreier det seg om at det har gått altfor lang tid uten at den er avklart, skriver Graff i en e-post til KOM24.

Videre understreker han at saken er komplisert, og at det er ulike oppfatninger når det gjelder fakta og juridisk tolkning. 

– Det viser også de ulike holdningene blant utøverne, skriver Graff, før han legger til:

– Skiforbundet har ikke lykkes med å få fram et tydelig nok budskap når det gjelder hva saken egentlig handler om.

Powered by Labrador CMS