– Jeg tror det passer inn for jeg ser partiet utenfra og det å se med et friskt blikk i forkant av et valg er en styrke faglig og politisk.

Han er ny digitalsjef i Arbeiderpartiet

– Dette er gøy!

Publisert

– Det er kjempespennende å jobbe med fag og å kunne jobbe med ting som betyr noe.

Det sier Arbeiderpartiets nye digitalsjef, Arne Holsen, til KOM24.

Da Emma Giskås fikk jobben som Arbeiderpartiets (Ap) nye kommunikasjonssjef varslet hun et større fokus på sosiale medier.

Med den nye organiseringen er det slik at Giskås blir på toppen og under seg får hun en på partikontoret og en på Stortinget, de får rollene som henholdsvis digitalsjef og pressesjef.

– Ser partiet utenfra

For noen uker siden ble det kjent at Per Anders Torvik får jobben som pressesjef i Ap og nå er det altså klart at det er Arne Holsen som er partiets nye digitalsjef.

Selv sier han det er litt tilfeldig at han søkte på jobben.

– Det var muligheten til å kombinere performance-faget med det å være med på å påvirke samfunnet. Det er en rolle som passer meg og min profil, sier han.

Holsen har en bachelorgrad i journalistikk, har studert både medievitenskap og statsvitenskap og har jobbet ett år som journalist i NRK.

Deretter har han jobbet med digital markedsføring i mange år både på kunde-og byråsiden og kommer til Arbeiderpartiet fra Takt byrå, hvor han var Head of Performance.

Han har ingen bakgrunn fra partiet.

– Jeg tror det passer inn for jeg ser partiet utenfra og det å se med et friskt blikk i forkant av et valg er en styrke faglig og politisk, mener han.

Holsen sier at han tror partiet vil bli mer synlig når han og teamet hans på seks personer setter i sving.

– Så har vi en veldig god partner i TRY, som og vil være involverte, sier han.

Sterkere fokus på tall

Særlig er det på film og tekst han mener de er sterke og han sier han vil ha et mer redaksjonelt fokus inn i hvordan de jobber.

– Vi skal styrke det digitale og øke vår tilstedeværelse. Publiseringsgraden skal opp og vi skal bli enda tydeligere, sier han. 

Med en redaksjonell tankegang blir det og et sterkere fokus på tall og data og de vil la det bli førende, sammen med politikken.

Det er det han kaller for de faste fokussakene, at folk skal få bedre råd og at man føler seg trygge med mer politi og et godt Forsvar, er noe de kommer til å ha et enda sterkere fokus på framover. 

I dag er de på kanaler som TikTok, Snap, Instagram, Facebook og YouTube. Og det er video som kommer til å bli viktig framover. 

– Vi ser at det er det folk vil ha, det går godt. og vi opplever at når man kommuniserer den gode politikken, så ser vi det direkte på responsen, at dette er noe som engasjerer, sier han.

– Ap skal være best på SoMe

Hans nye sjef, Emma Giskås trekker fram Holsens brede erfaring fra digitale kampanjer og strategier, som en grunn for å hente han.

– Arbeiderpartiet skal være det beste partiet på sosiale medier og i digital kampanje, og Arne vil være en viktig bidragsyter i det, sammen med kommunikasjonsteamet vårt, sier hun til KOM24.

Hun sier at de har startet arbeidet mot valget til neste år og at de naturligvis har ambisjoner om å vinne. 

– For å få det til skal vi være der folk er. Nå styrker vi kommunikasjonsarbeidet og jeg er glad for å ha Arne med på laget som ny digitalsjef i Arbeiderpartiet. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS