Forsker om Sverigedemokraternas kom-strategi: – Får håpe norske politikere er sitt ansvar bevisst
Det svenske partiets «trollfabrikker» på nett ble avslørt. Skjer det samme i Norge?
Det høyrepopulistiske partiet Sverigedemokraterna har i flere år vært gjenstand for diskusjon i nabolandet vårt.
I mai avslørte TV4 at partiet driver 23 såkalte «trollkontoer» på ulike sosiale medier. Her har de ifølge kanalen blant annet spredd desinformasjon og usaklig kritikk mot politiske motstandere, uten å opplyse om at de står bak budskapene.
– Jeg ble litt overrasket, det må jeg innrømme. Men jeg følger jo ikke svensk politikk så tett. Samtidig er det sånn at når man først vet noe, føles det logisk. Men hadde du sagt dette til meg for to måneder siden, hadde jeg ikke trodd på det, sier Øyvind Bugge Solheim til KOM24.
Han er forsker ved Institutt for samfunnsforskning, og ekspert på ytre høyre.
– De gjør det vel fordi de tror det funker. Sosiale medier egner seg godt for å påvirke, og det er kanskje vanskelig å få den samme innflytelsen gjennom vanlige kontoer der det står at Sverigedemokraterna er avsender, sier Solheim.
Vanskelig å vite
Partiet, som ble grunnlagt i 1988, ledes av Jimmie Åkesson. De har blant annet markert seg som svært innvandringskritisk, og gjorde det svært godt i forrige riksdagsvalg i 2022.
De fikk hele 20,5 prosent av stemmene, og ble kun slått av Socialdemokraterna som fikk 30,3 prosent.
Solheim sier vi ikke kan være sikre på at denne strategien ikke finnes i norsk politikk.
– Sannheten er at vi ikke vet. Men Sverigedemokraternas svar på kritikken, har tydet på at de ikke selv tenker at dette er veldig skadelig for dem. Andre partier ville nok vurdert den risikoen annerledes.
Jimmie Åkesson har avvist kritikken, og kaller avsløringen til TV4 for «ren manipulasjon av virkeligheten».
– Deres strategi har egentlig bare vært å kritisere kritikken og særlig mediene. Det kan hende at det fungerer for dem siden de har vært svært kritiske til svensk media tidligere, men andre partier kunne nok ikke gjort det, sier Solheim.
Gode på nett
Han sier videre at man skal være svært forsiktig med å generalisere og spekulere i om noen partier i Norge jobber på samme måte.
– Sosiale medier er effektivt for å nå ut til ulike målgrupper. Og vi ser jo at ytre høyre generelt har lyktes veldig godt på internett. De har vært påkoblet og effektive siden den muligheten kom, sier Solheim.
Hvorfor det er slik, lurer de fremdeles på. Men de har noen svar.
– En ting er at aktører på ytre i høyre i det hele tatt har vært på nett før mange andre. Så er det også sånn at mekanismene på sosiale medier kanskje passer dem bra. Sinne, humor og en mer ironisk tilnærming til verden appellerer til mange, og det er også noe av det de lykkes med.
– Ønsker å påvirke
Eskil Sivertsen er spesialrådgiver ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Han er ikke overrasket over Sverigedemokraternas framgangsmåte i sosiale medier.
– Det har vært spekulasjoner og påstander om at de bruker denne typen virkemidler i noen år, så jeg er ikke så overrasket over at det kom bevis, sier han.
Sivertsen tror hovedmålet til partiet er å påvirke politiske debatter i Sverige og virkelighetsoppfatningen til velgerne.
– Jeg har jobbet mest med statlige aktører som holder på slik. Russland har for eksempel vært en pionér på denne måten å drive manipulasjon på. Så ser jeg nå at debatten i stor grad handler om hva Sverigedemokraterna faktisk har spredd. Er det løgner? Desinformasjon? Det er legitime spørsmål, men det viktigste er uansett at det er illegitimt å drive på slik under falskt flagg.
Moral
Heller ikke han vil utelukke at dette skjer i Norge. Det eneste vi kan gjøre, er å stole på politikerne våre, sier Sivertsen.
– Vi får håpe at de er sitt ansvar bevisst, og at de ikke tar i bruk slike metoder. Det er jo ikke ulovlig, så det er faktisk helt opp til vurderingsevnen til folk. Og hvilke etiske og moralske prinsipper man legger til grunn for virksomheten sin.
Det er også veldig enkelt å opprette falske profiler på Instagram, TikTok, Facebook og andre sosiale plattformer, legger han til.
– Når sosiale medier fungerer slik de gjør, blir dette et stort problem. Antallet falske kontoer som tas ned hele tiden er astronomisk. Meta rapporterer selv at de tar ned en halv milliard kontoer i kvartalet, og det er bare de som blir funnet. Samtidig skaper de engasjement på plattformene, så en kan stille spørsmål til insentivet de store tek-selskapene har til å ta ordentlige grep.
Forventer mer
Partisekretær i Arbeiderpartiet, Kjersti Stenseng, mener at måten Sverigedemokratene har jobbet på er forkastelig.
Hun beskylder dem for å ha spredd falskt innhold om sine motstandere, og mener plattformene har et ansvar for å forhindre at dette skjer.
– Det er en måte å undergrave de helt grunnleggende tingene i et demokrati. Vi må ta denne saken på alvor, for slik vil vi ikke ha det i Norge. Saken minner oss om hvor enkelt det er å lage og spre falskt innhold med den teknologien som finnes i dag, og at vi må ha et lovverk som henger med på utviklingen, skriver hun i en e-post.
Stenseng har diskutert temaet med kolleger fra andre partier.
– Jeg forventer at de norske partiene holder et mer anstendig nivå enn det Sverigedemokratene her viser. Vi som politikere har et særlig ansvar for å opprettholde tilliten, eksempler som dette bidrar til det motsatte.
– Ikke «fair play»
Hege Bae Nyholt, som er mediepolitisk talsperson i Rødt, mener denne saken viser at skandinavisk politikk ikke er vaksinert mot slike problemer.
– Dette er ikke måten å drive politisk kommunikasjon på. Det er uryddig og brudd på «fair play» i den politiske debatten. Derfor er det veldig bra at dette blir avdekka. Men det er heller ikke overraskende at dette skjer i en digital virkelighet der mekanismene belønner denne type kommunikasjon, og der en ikke har systemer for å regulere dette, skriver hun.
KOM24 har også kontaktet partiene Høyre og Fremskrittspartiet i forbindelse med denne saken. De har ikke svart på våre henvendelser.
Vi har også forelagt kritikken mot Sverigedemokraterna for partiet. De har ikke svart.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no