Stendi med rekrutteringsstunt
Vinneren av årets inkluderingspris rekrutterer egne BPA-assistenter i «Stendi-stil».
Etter å ha vunnet den prestisjefylte tittelen for «Årets mest inkluderende stillingsannonse» på The Hunt i Oslo, tar Vegard Olsen, som ble lam etter en ulykke, nå skrittet videre ved å søke personlige assistenter gjennom et eget rekrutteringsstunt.
Vegard, som overvant store fysiske utfordringer etter en stupeulykke i 2014, har bevist at hindringer kan omdannes til muligheter.
Med sin trønderske stå-på-vilje har han ikke bare tatt sikte på å gå igjen, men også på å aktivt bidra til et mer inkluderende samfunn for andre.
Hans tilnærming til rekruttering av BPA-assistenter (brukerstyrt personlig assistanse) er alt annet enn konvensjonell.
Vegard ser ikke etter tradisjonelle kvalifikasjoner som en mastergrad eller erfaring fra finanssektoren; det han søker er personlig kjemi.
– Vi ønsker ikke bare å fylle en stilling, men å bygge et team der alle føler seg verdsatt og forstått, sier Vegard i en pressemelding.
Han understreker betydningen av å ha assistenter som han naturlig kan samarbeide og kommunisere med. Dette, mener han, er nøkkelen til et godt arbeidsliv og personlig vekst.
Rekrutteringsstuntet er ikke bare en søken etter nye assistenter, men også et signal om viktigheten av tilpasset og brukerstyrt assistanse, forteller Olsen.
Norge har et betydelig gap mellom de som har rett til BPA og de som faktisk mottar slik assistanse, med rundt 10.000 mennesker som fortsatt står utenfor.
– For de aller fleste vil BPA være et inkluderingsverktøy, men da må noen tørre å stå på barrikadene – eller sitte, sier trønderen med glimt i øyet.
Synlighet har utviklet den nye rekrutteringskampanjen i samarbeid med Stendi, og står både for konseptet og produksjonen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no