Kim Gulbrandsen

Flere hundre ville ha jobb: – Vi har aldri fått så mange søkere på en kommunikasjonsstilling før

Tolletaten opplever rekordpågang. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi har aldri hatt så mange som har søkt seg til å jobbe med kommunikasjon i Tolletaten. Det synes vi er gøy.

Det sier Kim Gulbrandsen, kommunikasjonsdirektør i Tolletaten til KOM24.

Kokain som døråpner

De har nettopp hatt ute en stilling som kommunikasjonsrådgiver og innholdsprodusent og har fått inn 238 søknader.

Det er ny rekord for dem, med klar margin.

Gulbrandsen peker på både konjekturer i arbeidsmarkedet og det at vi lever i en tid med mye som skjer i verden som grunner til at mange søker seg til dem.

– Jeg tror eksempelvis ikke det er mange som ikke har fått med seg de store kokainbeslagene som er gjort i Norge den siste tiden. Dette kan også ha bidratt som en døråpner og sette oss i forsetet på å være en attraktiv arbeidsplass, tror han.

Han sier nemlig at mange av søkerne de har snakket med framhever samfunnsoppdraget som argument for å søke seg dit.

En effekt av det er at de nå mener å tiltrekke seg mennesker som ikke hadde etaten på radaren før.

– Men 238 søkere nå, er det på grunn av krisen i bransjen eller for at det er attraktivt å jobbe for dere?

– Helt opplagt at vi er en attraktiv arbeidsgiver, sier han og viser blant annet til at bachelorutdanningen i Toll er det mest søkte studiet når det kommer til søkere per studieplass, to år på rad. 

Guldbrandsen viser til at Tolletaten har drevet med et systematisk og målrettet kommunikasjonsarbeid over lengre tid.

Spinnville seertall

– Det har en sterkt medvirkende effekt til mange av resultatene, sier han.

Han viser til det han kaller for spinnville seertall på serien Toll som har gått i fire sesonger på TV 2s flater. 

Første sesong var på 24 episoder og hver av dem har nå hatt over en million seere og snittet på alle fire sesongene er på 650 000 seere per episode.

Serien var fra start av ment å være en verktøykasse for kommunikasjon. 

Hele hensikten og målet var å bygge omdømmet til etaten, styrke rekrutteringen, bygge intern stolthet og bidra til at norske beslutningstakere fikk øynene opp og for arbeidet Tolletaten gjør.

– Kommunikasjon aleine har ikke gjort dette her, men vi vet at den har hatt en sterk medvirkende effekt til de gode resultatene, sier han og viser til at de nå ligger i omdømmetoppen i Norge, noe de var langt fra å gjøre for noen år siden.

Kommunikasjonsteamet i Oslo består av åtte personer når den siste stillingen er besatt.

For ordens skyld: Stillingen var lyst ut på blant andre KOM24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS