Otto Backer Solberg er ny kommunikasjonssjef i Capgemini
Kommer fra en tilsvarende stilling i Webstep.
Capgemini har funnet sin nye kommunikasjonssjef. Med en klar visjon om å skape en inkluderende og bærekraftig verden gjennom kompetanse og teknologi, har denne ansettelsen allerede vekket stor entusiasme.
– Capgemini har veldig flinke folk. Å få jobbe med ledende fageksperter i et solid kompetansehus med en imponerende historie betyr mye for meg, sier Otto Backer Solberg til KOM24.
I tillegg blir det nevnt at fleksibilitet i jobben og trivelige sosiale møteplasser gjorde avgjørelsen til en «no-brainer».
God historiefortelling
Fra 2019 har Solberg jobbet strukturert med ekstern kommunikasjon og omdømmebygging, og har spilt en avgjørende rolle for å sette Webstep «på kartet».
– Jeg er glad for at hardt arbeid har gitt resultater. God historiefortelling er viktig for den som vil skape resultater sammen med andre. Her ønsker jeg å gjøre en forskjell. Jeg har troen på at mine «blanke ark og fargestifter» ikke er gått ut på dato. Nå skal jeg tenke meg godt om, og vurdere hvordan min egen historie skal skrives videre, sier han.
Capgemini har allerede et sterkt merkenavn, og nylig utgav de en bok som avslører hemmelighetene bak data-mestring i nordiske virksomheter.
– Dette viser ikke bare reaushet med hensyn til egen kompetanse, men også det imponerende samarbeidet de har med sine kunder, forklarer Solberg.
– Min oppgave som kommunikasjonssjef blir å formidle slike historier. Det handler om å være med å spille folk gode og se nye muligheter. Strategisk historiefortelling er en viktig del av dette, skyter han inn.
Velfylt verktøykasse
Ferske tall fra Abelia viser hvilken betydning teknologinæringslivet har for Norge. Fremover skal Capgemini spille en enda tydligere rolle med sin solide kompetanse og globale erfaring.
– Jeg brenner for å synliggjøre verdien av gode råd. Som den velfylte verktøykassen konsulentbransjen er, kan vi være med å løse de store oppgavene, utdyper Solberg.
Dette mener han oppnås best gjennom tett samarbeid med fremoverlente kunder og tydelige interesseorgasnisasjoner Som Abelia, IKT-Norge og TENK.
7. august er han i gang. Akkurat i tide til å få seg en svingom på «demokratiets dansegulv».
– På Arendalsuka skal vi lyttte og diskutere samfunnsmessige utfordringer - og løsninger, sier han, og her vil Capgemini vise at de har dyktige ansatte som bryr seg om samfunnsutviklingen.
Men først tar den nye kommunikasjonssjefen seg en etterlengtet sommerferie.
– Det er vitkig å lade batteriene, avslutter Solberg.