Marie-Louise Alvær har kommet godt i gang i sin nye rolle i Daytwo.

Etter flere år i mediebyrå byttet hun bransje: – Spennende å lære noe nytt

Marie-Louise Alvær forlot sjefsstolen i PHD tidligere i år. Nå har hun tatt med seg erfaringene sine inn i tek-bransjen.

Publisert Sist oppdatert

(ARENDAL): – Det er annerledes å jobbe i Daytwo. PHD er et stort amerikansk konsern, og har en annen rigg enn oss. Vi er mer allsidige og smidige.

Det sier Marie-Louise Alvær til KOM24. Tidlig i mars ble det kjent at hun skulle forlate rollen som sjef i mediebyrået PHD etter sju år.

I april ble hun kommersiell leder i Daytwo, et teknologiselskap som jobber med design og innovasjon, og som har kunder innen eiendom, bil, bank, reise og retail. 

– Det er veldig spennende, og det er alltid gøy å lære noe nytt. Og spesielt innenfor teknologi, fordi det er så relevant for absolutt alle. Jeg liker også veldig godt at ambisjonsnivået er så høyt, både i privat og i offentlig sektor, sier hun.

En vei å gå

Samtidig mener Alvær at Norge har en vei å gå på teknologiske løsninger. Dersom vi sammenligner oss med våre naboland, henger vi etter, mener hun.

– Det har vært litt overraskende å se. Vi liker jo å tenke at vi er frampå og veldig innovative når det kommer til teknologi. Men vi er absolutt ikke best i klassen akkurat nå, og det er litt synd.

Hun er på Arendalsuka for første gang. Årets program består av flere KI-arrangementer enn noen gang, noe som passer en aktør som Daytwo godt.

– Vi bør være motivert til å sette opp farten på utviklingen, og med KI tror jeg vi har muligheten til å ta et kvantesprang, både i det offentlige og det private.

Møte folk

Under Arendalsuka møter Alvær flere interessante mennesker. Hun trekker fram alle de ulike interesseorganisasjonene, og mener mange av dem har mye å hente innenfor teknologiske løsninger.

– For eksempel er det mye som kan gjøres innenfor digitalt utenforskap og universell utforming, og der kan vi i Daytwo være med på å gjøre en forskjell.

Hun har vært i mediebyrå-verden i to omganger, og er vant lit beinhard konkurranse. Som kommersiell leder er et av målene å skille seg ut blant alle aktørene i bransjen.

– Jeg elsker konkurranse, og vi prøver å overbevise folk om at det egentlig ikke er så vanskelig med teknologi. I Daytwo er vi også vant til å tenke kommersielt og markedsrettet når vi utvikler produktene våre, sier hun.

En tøff tid

Da hun forlot PHD, var det etter en periode nedskjæringer og nedbemanninger. Hun beskriver den siste tiden i mediebyrået som tøff.

– Man må omstille seg når man får endringer i kundemassen. De betyr ikke bare tapte inntekter, men det får også konsekvenser for enkeltpersoner. Man må stå i det og være medmenneske. Det var både tøft og lærerikt, men jeg synes vi fikk til en fin prosess som vi gjennomførte på en ryddig måte.

Tek-bransjen har heller ikke sluppet unna de vanskelige tidene.

– Veldig mange sliter nå. Heldigvis har folkene i Daytwo vært flinke før jeg kom inn, og selv om det er tøft for mange er vi optimistiske.

Utfordrer ministeren

Helt til slutt kommer Alvær med en utfordring til digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap).

– Jeg håper det er mulig å skape en arena for problemløsninger og for å utvikle kompetansen på teknologi der små og mellomstore selskaper som oss får være med. Det er litt vanskelig å skissere konkret hvordan det vil se ut, men kanskje en slags norsk variant av «hackathon».

Hun har møtt ministeren i Arendal, og er ellers begeistret for jobben hun gjør.

– Hun er dyktig og jeg synes hun er i gang med mye bra arbeid, så det blir spennende å se hva som skjer framover med implementeringen av den nasjonale digitaliseringsstrategien.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS