De to forhenværende politikerene Guri Størvold og Roger Sandum var ikke helt enige om hvem som har mest usynlig makt.

PR-byråene avslører: Slik jobber de for å påvirke politikere

To byråer forteller om vidt forskjellige taktikker.

Publisert Sist oppdatert

(Arendal): – Journalister har mye mer makt til å påvirke en vi PR-folk har.

Det hevder Roger Sandum, partner i Corporate Communications.

Tirsdag kveld var han på scenen i Arendal kulturhus for å diskutere lobbyisme. 

Debatten ble arrangert av Arendalsuka, Kommunikasjonsforeningen, Norsk Presseforbund og Retriever.

Sandums påstand er at journalister er nøkkelen for å påvirke.

Zynk er ikke enig

– Om vi skal hjelpe kunder å påvirke politikere så er bud én å få det på dagsorden. Da er journalister veien å gå, sier Sandum.

Hans argument er at om journalister vil sette sakene på dagsorden, vil det i neste grad få interessen til politikere.

Tema for debatten i Arendal var hvem som utøver den skjulte makten i Norge. 

Roger Sandum sier politikere er avhengige av synlighet.

Som Ketil Raknes har sagt før i KOM24 handler mainstream hverdagslobbyisme om å bygge relasjoner til dem du skal påvirke. Derfor bruker også lobbyistene mye tid på å holde politikerne varme og sender dem SMS og skryter av innsatsen deres på en debatt eller lignende.

Guri Størvold i Zynk er ikke enig med sin konkurrent i CC, hun heller mer mot Raknes sin tolkning. 

Hun sier at vekta har endret seg litt.

– Jeg tror gode lobbyister kan ha større innflytelse enn journalister har. Det er vanskelig å få saker på dagsorden så man flytter saker. Vi er opptatt av å komme i kontakt med politikere og jobber man systematisk og godt kan lobbyister komme mye lenger enn man kan med journalister, sier Størvold.

– Så dere vil ha minst oppmerksomhet? Er det jobben dere gjør?, spurte da ordstyrer Kjetil H. Dale.

– Ja, svarer Størvold kontant. 

Hun sier at det ofte er bedre å sette seg ned og snakke godt om saker og gi gode argumenter. 

– Det er mye mer effektivt enn mye støy og baluba i media. Mine råd til kundene er: La oss prøve å holde saken unna media og heller opplyse politikere. Det er ikke den beste måten å gå via media med heftige titler, mener hun.

Sandum i Corporate Communications er langt på vei uenig i den strategien.

Symbiose med pressen

For han handler det om oppmerksomhet.

– I min verden er det slik at politikere lever av en ting, og det er oppslutning. De trenger folks tillit og popularitet. Da må det vises fram at de løser problemer, sier han.

– Vis meg den politikeren som ikke først vil bli forelagt et stort samfunnsproblem, så løse det og så få æren for det. I det spillet der spiller journalister en viktig rolle, sier han.

Både Størvold og Sandum er gamle politikere.

Sandum jobbet for SV på stortinget fra 2000 til 2005, og var statssekretær for Kristin Halvorsen (SV) fra 2005 til 2012, først i Finansdepartementet deretter Kunnskapsdepartementet.

Størvold på sin side var statssekretær for Åslaug Haga i Kommunal- og regionaldepartementet og Olje- og energidepartementet. I 2008 ble Størvold statssekretær for Liv Signe Navarsete i Samferdselsdepartementet, og fulgte med Navarsete som statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet fra 2009 til 2012

Sandum mener det er en symbiose mellom PR-rådgivere og journalister og han mener de har en felles interesse.

Ketil Raknes.

– Vi i PR-bransjen ringer daglig til nesten alle redaksjoner i landet. Det er ikke alltid de kjøper det vi selger. Men ofte blir det framstilt som om det er et hatforhold, det er ikke sant, sier han.

Størvold på sin side mener det hele handler om langsiktighet og at man må starte lenge før et stortingsvalg, man må begynne når partiene lager partiprogram.

– De første utkastene kommer nå i september og det er mange av oss som har jobbet med å komme med innspill til partiprogrammet, sier hun.

Lobbyregister

Begge byråene har hemmelige kundelister, men de støtter likevel et lobbyregister på Stortinget.

Men de mener det vil ha lite å si om det blir innført.

– For det gir deg ingen informasjon. Det gir et løft for omdømmet til PR-bransjen. Men om jeg har jobbet for Felleskjøpet, så vet du ikke om jeg har jobbet for økte landbrukssubsider eller nettsidene deres, sier han.

Og her er han og Størvold endelig enige.

– Jeg støtter et åpent lobbyregister. Det vil gi litt større åpenhet, men arbeid mot regjeringsapparatet vil ikke bli fanget opp. Men man må starte ett sted, sier hun.

gir deg ingen informasjon. det gir omdømmet til 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS