Gunnar Staalesen hyller den vellykkede markedsføringen.
Gunnar Staalesen hyller den vellykkede markedsføringen.

100 år siden Norges første content-annonse ble publisert

– Det var et genialt markedsføringstiltak!

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en undersøkelse gjort av ANFO, Metro Branding og Icmf i 2019 er det norske markedet for content marketing på hele fire milliarder kroner og i 2918 hadde hele 67 prosent av B2B-bedrifter benyttet seg av innholdsmarkedsføring,

Men tilbake i 1923 var dette et ganske ukjent fenomen i Norge. Internasjonalt er det anerkjent at det var traktorprodusenten John Deere som var først ute med innholdsmarkedsføring allerede i 1895.

Barndomsvenner

Historien bak det som trolig var den første innholdsmarkedsføringsannonsen i Norge starter med at barndomsvennene og studiekameratene Nordahl Grieg og Nils Lie i januar 1923 fikk en idé om å skrive en krimroman som skulle ut til påske samme år.

Plottet til boken var at en gjeng unge studenter skulle plyndre nattoget til Bergen i palmehelgen.

Boken ble antatt på Gyldendal av Griegs onkel, Harald Grieg.

– Det er nok han som får ideen om å annonsere for boken på hele toppen til Aftenposten, der det står med store bokstaver «Bergenstoget plyndret inat!», sier krimforfatter Gunnar Staalesen til KOM24.

Han har selv en kopi av den berømte forsiden på kontoret sitt hjemme i Bergen.

De eneste sporene som røper at dette er en annonse er at tittelen har en tykk sort strek under seg, noe de andre titlene på framsiden til Aftenposten ikke har, samt en liten boks på høyre side med teksten: Pris 2 kroner. Gyldendal.

Telefonstorm

– Historien forteller at vanlige borgere som passerte aviskioskene og så overskriften og hadde familie og venner som var på det aktuelle toget sørget for en telefonstorm til aviser og NSB, sier Staalesen.

Etter hvert fikk man oppklart misforståelsen og boken fikk en voldsom omtale og ble en akutt salgssuksess og man solgte ut hele førsteopplaget.

Staalesen sier at dette grepet fra Harald Grieg var med på å koble sammen påsken og krim. Før det var det blant annet lette underholdningsromaner folk leste i påsken.

Begrepet påskekrim oppsto riktig nok trolig ikke før senere, etter andre verdenskrig. I Retriever er første sporet etter begrepet fra en artikkel i VG i 1971, mens i Nasjonalbiblioteket finner man spor i Arbeiderbladet i april 1968 etter begrepet påskekrim.

Staalesen har selv gjennom mange tiår levert krimbøker og også i lengre tid påskekrim på melkekartongene. For noen år siden prøvde Tine å droppe påskekrimmen fra melkekartongene, noe som skapte ramaskrik.

Bytrikken plyndret i natt

Staalesen og hans makker Arild Midthun fant seg i mellomtiden et nytt hjem hos Mølleren på deres melposer.

Årets krimgåte er en jubileumshyllest til historien om påskekrimmens opphav fra 24. mars 1923. Årets Ulf Ulvheim-krim på melposene bære tittelen «Bytrikken plyndret i natt!» Sentralt i handlingen står en førsteutgave av nettopp «Bergenstoget plyndret inat!».

– På rollelisten til årets krimgåte finner man både boksamlere, en bibliotekar, en journalist og to studenter ved navn Nordahl Gribb og Nils Lemen. Hvem som er den skyldige i saken blir det opp til leserne selv å oppklare, sier Gunnar Staalesen.

– Ville du selv likt å få en lignende markedsføring for dine bøker som Grieg og Lie gjorde?

– Jeg hadde ikke hatt noe imot om en forlegger fant på tiltak som gjorde at jeg solgte noen tusen bøker mer i påskehelgen. Jeg ser det humoristiske i dette, sier Staalesen.

Powered by Labrador CMS