ARK gjentar fjorårets påskekampanje levert av FOLL reklamebyrå
– Vi skal ikke ta æren for fjorårets suksess, men på denne tiden i fjor ble spill og aktiviteter man kan gjøre hjemme veldig populært og ARK hadde en helt enorm omsetningsvekst
Denne artikkelen er over to år gammel.
For ett år siden hadde FOLL og Ole-Jørgen Oulie klar flere reklamekampanjer for ARK Bokhandel, blant annet en påskekampanje. Men, da landet stengte ned måtte de tenke nytt og endre store deler av kampanjene på kort tid. Konseptet Mye å Finne På! ble i den anledning skapt for å fremme skjermfrie aktiviteter i hjemmet. Kampanjen ga så stor suksess at de valgte å videreutvikle den til årets påskesesong.
– Konseptet ble utviklet som følge av spørsmålet vi stilte oss; «hvordan kan vi være mest mulig attraktive for folk når landet er stengt ned?». Vi hadde flere kampanjer klare som vi måtte endre på for å øke relevansen for situasjonen vi plutselig befant oss i, forteller Oulie til KOM24.
Oulie påpeker at det ble enda tydeligere under nedstengningen at varer som bøker, spill og alt som har med skjermfri fritid å gjøre, er godt egnet når folk har ekstra mye tid hjemme.
Viderefører kampanjen
De samlet de fleste av ARKs varekategorier under en overordnet «paraply», og kjørte konseptkommunikasjonen til påske i fjor og igjen til sommeren. Fokuset i reklamen var basert på å styrke kundenes assosiasjon til ARKs produktkategorier og drive mer av trafikken til nettbutikken, med levering rett hjem eller med klikk & hent. I år har fokuset vært på å løfte frem enkeltkategorier.
– Det vi så i fjor var at de typiske påskeproduktene som bøker og brettspill som lenge har vært bestselgere til påske, hadde en markant omsetningsvekst, og salget holdt seg jevnt høyt videre gjennom fjoråret og hittil i år. Dette er også produkter vi fokuserer på inn mot årets påskehandelen, så det var helt naturlig å videreføre konseptet i påskekampanjen nå også.
Fjorårets suksess
FOLL og ARK har samarbeidet i mange år, og Oulie sammenligner det som to gode venner som kjenner hverandre ut og inn. I tillegg til konseptutvikling, jobber FOLL med å fornye og skape spennende sceneskift fra kampanje til kampanje. Han er glad for at ARK er en kunde som er frampå og mer enn gjerne prøver nye ting.
– Til påskekampanjen i år tok vi i bruk green screen for første gang. Vi har tradisjonelt filmet på location eller brukt motion design i kampanjene. Tanken i år var å få produkter som vanligvis blir nokså små på film, til å virkelig synes og bli enda tydeligere i uttaket.
– Vi skal ikke ta æren for fjorårets suksess, men på denne tiden i fjor ble spill og aktiviteter man kan gjøre hjemme veldig populært og ARK hadde en helt enorm omsetningsvekst – godt over 400% på spill og puslespill og en vekst i trafikken til nettbutikken på over 70%. Vi kan nok ikke helt forvente samme tall i år, men ARKs produkter er minst like aktuelle til årets påskeferie og vi har klokketro på at kampanjen vil levere gode resultater også i år