Thorbjørn Ruud
Kreativ leder i Pol, Thorbjørn Ruud, har siden tidlig 2000-tall vært en av Norges mest prisbelønte kreatører. Nå debuterer han med soloutstilling.

Thorbjørn Ruud debuterer med utstilling: – Kjempeskummelt

Etter en lang karriere som art director debuterer Thorbjørn Ruud som kunstner med en utstilling inspirert av ferieminner fra hele verden.

Publisert

Thorbjørn Ruud har jobbet som art director i reklamebransjen i snart 30 år.

Nå debuterer han med utstillingen «I Was Always Happiest Between the Waves». 

– Det er kjempeskummelt, faktisk, sier Ruud om debuten. 

I utstillingen får vi se tegninger fra feriesteder over hele verden, som han har dokumentert på sine reiser. 

Fra reklame til kunst 

Selv om han har lang erfaring med visuelle uttrykk gjennom sitt arbeid i byråer som Pol, TRY og BBDO, er det å stille ut kunst for første gang en helt ny opplevelse.

– Det er på en måte veldig gøy, men også veldig skummelt. Jeg har tenkt på det lenge, og nå som jeg fyller 50 år, bestemte jeg meg for at dette skulle være min gave til meg selv, forteller Ruud.

Inspirasjonen til utstillingen kom for flere år siden da Ruud begynte å tegne i feriene sine. 

– Jeg ville studere ulike tegneteknikker og bli en bedre AD, slik at jeg kunne brife illustratører og forskjellige stilarter. Derfor bestemte jeg meg for å lære mange ulike teknikker selv, så jeg visste hva jeg snakket om når jeg booket til oppdrag.

Etter hvert ble tegningen mer enn bare et sideprosjekt. Ruud opprettet Instagram-kontoen «Vacation Visualizer». 

– Jeg tegner liksom ikke bare en strand i Thailand. Tegningene mine inneholder små ideer, gjerne inspirert av feriene mine, som er gjemt inni bildet, sier Ruud og fortsetter:

– Mange illustratører og kunstnere kjennetegnes ved sin bestemte stil. Ikke jeg. Min idé er at hver illustrasjon skal ha sin stil og sitt uttrykk.

Et sted mellom bølgene

Utstillingens tittel «I Was Always Happiest Between the Waves» er inspirert av et av Ruuds største verk, som tok ham seks måneder å fullføre.

– Navnet stikker kanskje ikke sånn megadypt, sier han og fortsetter:

Mexican Wave.

– Men det handler om at jeg selv trives best, ikke når jeg er på bunnen eller toppen, men når jeg er et sted midt imellom, forklarer han.

Men selv etter 30 år, ser ikke Ruud for seg å bytte ut reklamejobben med kunstnerjobben.

– Jeg kommer nok til å fortsette med dette som «side hustle», men jeg har ingen planer om å slutte i jobben min, sier han.

Han ser imidlertid fram til å få mer tid til tegningen nå som barna har begynt å flytte hjemmefra. 

– Nå får jeg kanskje tegnet litt mer enn bare når jeg er på ferie, ler Ruud.

Reklamebransjen stiller opp

Utstillingen åpner torsdag 22. august klokken 18.00 på The Oslo Studio i Josefines gate, og vil være tilgjengelig for publikum fram til 31. august.

– Det virker som det kommer ganske mange herfra i Pol, fra reklamebransjen ellers og i tillegg venner og familie av meg, sier han.

Ruud er overbevist om at hans kunstneriske utvikling også har gjort ham til en bedre art director. 

– Motivasjonen var å dyrke det litt mer for å bli bedre i faget, og det har gjort det lettere å kommunisere med de vi jobber med.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS