Smellvakre A-kjendiser skal selge norsk laks i tidenes største kampanjer i Thailand og Sør-Korea
Setter i gang tidenes største laksekampanjer i to asiatiske land. Kjente influensere skal få asiatiske mødre til å handle mer norsk fisk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Drøye 170 millioner kroner – det er totalsummen Sjømatrådet investerer i laksekampanjer i inn- og utland på vegne av den norske næringen i 2022.
Beløpet fordeles på en rekke land gjennom hele året, men hvert år satses det ekstra på enkelte land.
Det er laksenæringen og Sjømatrådet som i fellesskap bestemmer hvor og hvordan pengene skal fordeles og brukes.
Det skriver Norges sjømatråd i en pressemelding.
I fjor var investeringene størst i Spania, Italia og Frankrike. Denne høsten er det Sør-Korea og Thailand som får noen av de største enkeltinvesteringene.
Smellvakre A-kjendiser
Med slagord som «laks til enhver anledning» skal både sørkoreanere og thailendere fristes til å velge norsk laks til flere måltider, flere anledninger og i flere varianter enn den klassiske sushi-/sashimivariantene.
Og i år tas både tradisjonelle metoder som butikk-kampanjer og TV-reklame i bruk, i tillegg til mer kreative metoder som «laks på campingturen» og smellvakre A-kjendiser som skal fronte den norske laksen.
«Den norske laksen passer til de fleste anledninger og tilberedningsmetoder», og «Norwegian Salmon is always right» blir viktige slagord for høstens store laksesatsing i Sør-Korea. Undersøkelser viser nemlig at mange koreanere har et begrenset repertoar av lakseretter.
– For å få dem til å spise mer laks, må det derfor inspirasjon til, sier Mia Sætre Bernhardsen i pressemeldingen.
Hun er prosjektleder i Sør-Korea, og jobber tett på høstens laksekampanje.
Og inspirasjon til laksemåltider til enhver anledning skal koreanerne få i bøtter og spann. Det blir laks til fest, laks på hvermannsens middagsbord og laks på camping- og glampingturene.
– Camping- og glamping er skikkelig trendy i Sør-Korea om dagen. Derfor skal vi sette opp en campingplass i hjertet av Seoul.
Kjente influensere og kjente kokker blir å finne på campingplassen. Der skal de trylle fram lekre lakseretter som passer til friluftsliv med enkle kjøkkenfasiliteter.
Den viktigste målgruppen for kampanjen er mødre mellom 30 og 45 år. For selv om den tradisjonelle familiestrukturen i Korea er i endring, er det fremdeles kvinner som gjør størstedelen av matinnkjøpene.
Tidenes største kampanje
– Vi skal også inspirere målgruppen gjennom reklame på digitale flater, i butikker og e-handel, på TV og med aktiv bruk av influensere, fortsetter Bernhardsen som i disse dager jobber med innspurten til kampanjen som braker løs i slutten av september.
Med 17 millioner kroner, er høstens investering den største som Sjømatrådet har gjort på norsk laks i Sør-Korea noensinne.
Også i Thailand snakker vi tidenes største laksekampanje, med en investering på 15 millioner kroner i perioden august til desember.
Det blir knapt nok et sted der norsk laks ikke blir synlig i kampanjeperioden: Fra metro- og togstasjoner, til butikkjeder, restauranter, TV, YouTube og en rekke sosiale medier. I tillegg støttes kampanjen av PR-arrangementer der et av de store trekkplastrene er superkjendisen Yaya, eller Urassaya Sperbund.
– Yaya er halvt norsk og halvt thailandsk og kjent som modell, programleder og influenser. Hun er også ansiktet utad til flere store kosmetikkmerker, forteller Rørtveit.