Christine Calvert på Attention-festivalen.

Christine Calvert: – Slik blir du lagt merke til på LinkedIn

Under LinkedIn-festivalen Attention kom Calvert med flere litt utradisjonelle tips.

Publisert

(Månefisken, Oslo): – Jeg er ikke på LinkedIn primært for å selge. Jeg skjønner at det fungerer godt for det, og det gjør det for meg også. Men jeg er der helt ærlig fordi jeg vil dele verdi.

Det sa Christine Calvert fra scenen under LinkedIn-festivalen Attention, som ble arrangert av Hubify.

I likhet med de andre foredragsholderne, bruker hun mye tid på LinkedIn. Calvert hadde flere konkrete tips til hvordan man bør skrive for å få oppmerksomhet på plattformen.

– Skriv kort!

Hun startet med å gå imot en ny trend. Flere har tatt til orde for at lange innlegg gir «dwelling time», og derfor kan være lurt.

– Jeg tenkte motsatt. Jeg tror mange faller av når det blir for langt. Hvorfor ikke skrive kort? Jeg laget en egen hashtag, og begynte med korte tekster. Det ga ganske mye respons, sa Calvert.

Hun nevnte deretter LinkedIn-kjendis Fredrik Fornes, som ikke var til stede på festivalen.

– Fredrik er kjempegod på LinkedIn, men mange ser nok på han som en fasit. Også gjør de akkurat det samme som han. Jeg vil oppfordre til å tenke litt mer selv, og føle seg fram, sa Calvert.

Fang oppmerksomheten

Hun har enda et råd for å få folk til å orke å lese innleggene dine.

– Prøv å skriv en historie i presens. Da skjer det noe med oss, når vi starter med in medias res. Det øker sjansen for at det du skriver i starten av et innlegg, blir lagt merke til.

Calvert la også til at det skaper tillit dersom du snakker fram andre, også konkurrentene dine.

Hun jobber selv med tekstskriving, og rådgir folk om det.

– Konkurrentene mine er også mine kolleger Vi har det samme ønsket om å få folk til å skrive bra. Så jeg er overhodet ikke redd for å snakke pent om kollegene mine på LinkedIn.

Til slutt kom hun med en tydelig oppfordring, som hun mener vil styrke helhetsinntrykket av deg som person på plattformen.

– Bruk humor! Det koster så lite. Alt vi legger ut blir liksom hele summen av oss. Også må du ikke glemme å kommentere andres innlegg.

– Men noen er blitt «kommentarmaskiner». Sorry, men det vil jeg advare litt mot. Det er kjempefint å kommentere, men man trenger ikke å gjøre det på alt. Gjør det der du kan tilføre verdi eller starte en god diskusjon, sa Calvert til slutt.

Powered by Labrador CMS