Avinor brukte umerket KI-bilde: – Kunne holdt seg for god for det
Avinor ville gi beskjed om at man ikke må pakke ned powerbanken sin i kofferten når man reiser. Det gjorde de ved hjelp av kunstig intelligens.
– Jeg har fulgt Avinor på en del kanaler opp gjennom, og jeg synes mye av det de legger ut er spennende. Men dette bildet var litt for «glossy» og polert.
Det sier Iver Daaland Åse, som jobber som kommunikasjonsrådgiver i Kartverket, til KOM24. Åse uttaler seg som privatperson.
Han reagerte blant annet på hvordan håndtaket på kofferten så ut, og på at powerbanken hadde litt for mange knapper.
Bildet ble lagt ut for omtrent en og en halv uke siden.
Åse la igjen en kommentar under Avinors innlegg på LinkedIn, som senere ble slettet. Bildet ligger derimot fortsatt ute på både Instagram og Facebook.
Kunne tatt et ekte bilde
Åse er utdannet fotojournalist, og er også fotograf. Han legger ikke skjul på at denne interessen påvirker synspunktet hans.
– Jeg har et ønske om at man bruker ekte bilder der man kan. Det er jo ikke akkurat vanskelig å ta bilde av en koffert med noen klær og en powerbank i. Så de kunne holdt seg for god for det, sier han.
Og når Avinor først bestemmer seg for å bruke nymotens teknologi på denne måten, synes Åse at de bør gi tydelig beskjed om det.
– I en verden der man stadig eksponeres for falsk informasjon og forsøk på lureri, burde seriøse aktører merke KI-genererte bilder for å ivareta troverdigheten sin.
Åse legger til at bildet ikke har påvirket hans generelle inntrykk av Avinor.
– Jeg synes ellers at Avinor pleier å være flinke i kommunikasjonen sin, avslutter han.
Svarer på kritikken
Joachim Westher Andersen er avdelingsleder kommunikasjon og samfunnskontakt i Avinor.
Han skriver i en e-post til KOM24 at bildet er KI-generert, og at dette er noe de tester ut i ulike sammenhenger. At koffert-bildet ikke ble merket, var en feil, ifølge Andersen.
– Vi har også i våre interne retningslinjer at vi skal merke innleggene våre, dersom vi har brukt KI. At det ikke er gjort her er en ren forglemmelse fra vår side.
At innlegget ble slettet fra LinkedIn, forklarer han slik:
– Når vi publiserer denne type informasjon vi mener er nyttig for reisende bruker vi en publiseringsplattform som heter Kontentino, og her hadde innlegget blitt lagt for publisering på Linkedin ved en feiltakelse. Derfor ble det slettet.
Andersen avslutter med å skrive at de ikke bruker KI-generering spesielt ofte, men at de jobber med å finne ut mer om hvordan det kan være nyttig for dem.
– Vi er både nysgjerrige på hvordan vi kan bruke det, hvordan vi ikke skal bruke det og hvordan andre bruker det. Vi opplever det som litt nybrottsarbeid og vi synes det er spennende å se utviklingen.
– Målet vårt med akkurat denne posten handlet om å formidle et viktig budskap til de reisende om powerbanks og der valgte vi å teste hvordan KI kunne spille en visuell rolle som en del av budskapet. Vi skal sørge for korrekt merking dersom vi velger å bruke dette i fremtiden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no