Bolds rebranding av TV 2 nominert til internasjonal pris
Nominasjonene i Eurobest er klare.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I vinter lanserte TV 2 sin nye profil som kostet kanalen 25–30 millioner kroner å gjennomføre.
Flere eksperter som KOM24 snakket med hyllet den nye logoen. Blant andre Simen Grankel, kreativ leder for Dinamo Design sa at det var bra og inspirerende å se store merkevarer ta tydelige og modige valg, og tørre å gjennomføre større endringer.
Onsdag ble shortlisten til den store konkurransen Eurobest offentliggjort og Bolds merkevarejobb for TV 2 er nominert i klassen Rebrand / Refresh of an existing Brand.
Der konkurrerer de mot Anti sin jobb for Norges musikkhøyskole og Bold Sveriges jobb for Postnord.
Totalt er det 18 norske bidrag som er på short list før årets utdeling, som er 13. og 15. desember.
Flest nominasjoner er det TRY som har med hele ti, alt på jobber gjort for IKEA.
– Dette er kjempegøy, sier Lars Joachim Grimstad, kreativ leder i TRY Reklame.
Han sier at Cannes og Eurobest er de to viktigste konkurransene for dem å være med på.
Kampanjen de har gjort for IKEA er noe av det største de har gjort sammen.
– En ting er at den gjør det bra i priser, men enda viktigere er at den har hatt fantastiske resultat når det gjelder omdømme og salg. Det er noe av det mest vellykkede TRY og IKEA har gjort sammen, sier han.
Bold har to nominasjoner, det samme som POL Oslo og Sollin Sæle også har, sistnevnte for sin kampanje for å redde de små butikkene i norske byer.
– At det lille stuntet vi gjorde på Grünerløkka er nominert i store Eurobest er jo fantastisk kult. Særlig når man ser de solide jobbene vi konkurrerer mot der. Krysser fingrene for at Norge gjør det bra i år, sier Sæle til KOM24.
Hun sendte inn i tre kategorier og er altså nominert i to av dem.
– Jeg er fortsatt overrasket over at man kan nå så langt med så lite budsjett om man bare har en god idé, sier hun.
Anti er også nominert.
Konkurransen blir sett på som et EM i reklame.
Norske nominasjoner til Eurobest
Kategori | Hvem er jobben for | Hvem gjorde den |
Rebrand / Refresh of an existing Brand | Norges musikkhøyskole | Anti |
TV 2 | Bold | |
Real-time Response | Audi/Don't hate - Imitate. The Super bowl clapback | POL Oslo |
Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains | Fjord Line/Titanic speed date | POL Oslo |
Challenger Brand | Audi/Don't hate - Imitate. The Super bowl clapback | POL Oslo |
Market Disruption | IKEA/The trash collection 2021 | TRY |
Brand & Communications Design | TV 2 | Bold |
Integrated | IKEA/The trash collection 2021 | TRY |
Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains | IKEA/Woods | TRY |
IKEA/Yard | TRY | |
IKEA/Curb | TRY | |
Local Brand | Might be comming soon | Sollin Sæle |
Cultural Insight | Might be comming soon | Sollin Sæle |
Corporate Purpose & Social Responsibility | IKEA/The trash collection 2021 | TRY |
Market Disruption | IKEA/The trash collection 2021 | TRY |
Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains | IKEA/Dump | TRY |
IKEA/Woods | TRY | |
IKEA/Dump 2 | TRY |