Siri Gjørtz har jobbet tett med Audun Lysbakken i SV. Gjørtz vil fortsette i stillingen som kommunikasjonssjef i SV gjennom valgkampen.

Lokalvalg 2023:

Dette blir spesielt viktig for SVs kommunikasjon i valgkampen

– Valgkampen vil i stor grad handle om å synliggjøre at det betyr noe hvem som styrer i kommuner og fylker rundt om i landet, sier Siri Gjørtz

Publisert Sist oppdatert

Valgkampen for høstens lokalvalg har ikke kommet ordentlig i gang. Vi kan likevel allerede nå slå fast at det kommer til å bli spennende, spesielt omkring de store byene. 

Ferske målinger viser at Sosialistisk Venstreparti (SV) nå har en oppslutning på 8 prosent, og ligger an til å få 14 mandater inn på Stortinget. 

Til KOM24 forteller kommunikasjonssjef Siri Gjørtz i SV om forventningene til årets valgkamp. I tillegg får vi innsikt i hvordan kommunikasjon- og informasjonsarbeidet organiseres fram mot den store dagen. 

Skifter fokus

– I valgkampen handler veldig mye av alt arbeidet vi gjør om å hjelpe våre folk rundt om i landet til å nå ut med vår politikk, både i tradisjonelle men også sosiale medier. Det innebærer at de fleste ansatte jobber med kommunikasjon i større eller mindre grad, sier Gjørtz og utdyper:

– For eksempel vil en politisk rådgiver som normalt jobber med stortingsarbeid, i valgkampen jobbe med å følge opp våre lokale folk.

Under valgkampen skifter partiet fokus og retter oppmerksomheten mot å følge partiets lokale representanter. Målet er å synliggjøre betydningen av hvem som styrer i kommuner og fylker rundt om i landet, og å fremme SVs løsninger på viktige spørsmål. 

Blant de sentrale sakene som SV ønsker å sette fokus på i valgkampen er forbedring av velferdstilbudet, inkludert gratis SFO og motstand mot privatisering av omsorgssektoren. De vil også jobbe for økt støtte til de som er mest sårbare i samfunnet, bekjempelse av nedbygging av natur, reduserte klimautslipp og sikring av grønne arbeidsplasser. 

– Valgkampen vil i stor grad handle om å synliggjøre at det betyr noe hvem som styrer i kommuner og fylker rundt om i landet, om det er venstresida med sine fellesskapsløsninger, eller høyresiden med sine usosiale kutt, sier Gjørtz. 

Tilgjengelighet for velgerne

For å nå ut til velgerne benytter SV seg av både tradisjonelle og sosiale medier. De ser på disse plattformene som gjensidig forsterkende og tilpasser innholdet til hver enkelt plattform og brukergruppe. 

Partiet legger vekt på tilgjengelighet for velgerne og svarer på spørsmål de måtte ha om politikk via sosiale medier, e-post og ved stander rundt om i landet.

– Vi annonserer i liten grad i tradisjonelle medier, men det har hendt at vi gjør det. Det kommer litt an på om vi har en idé som vi mener egner seg i det formatet, forteller Gjørtz.

Ruller ut planer

En av utfordringene i lokalvalget er å opprettholde fokus på lokale saker og de lokale folkevalgte, mener Gjørtz. 

SV merker seg at media har en tendens til å ønske å snakke med kjente ansikter og de sakene som er viktige på nasjonalt nivå, men som kanskje ikke er like relevante i en lokalvalgkamp. 

Til slutt sier kommunikasjonssjefen at partiet ser fram til det som forhåpentligvis blir en hektisk og god valgkamp. 

– Akkurat nå har de fleste ansatte ferie. Det er viktig at folk er uthvilte til skikkelig innsats i den intensive valgkampen mot stemmefristen 11. september. I valgkamp- år må alle være tilbake på jobb i slutten av juli. Da ruller vi ut alle planene vi la før sommeren, avslutter Gjørtz.

Powered by Labrador CMS