Jernia med kampanje mot unødvendige julegaver
Nok et år oppfordrer de folk til å ikke kjøpe unødvendige julepresanger til onkel.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er ofte onklene våre som har mest.
Det sier Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia til KOM24.
For andre året på rad hadde Jernia torsdag en annonse inne i en rekke av landets største aviser, samt i sosiale medier, der de oppfordrer folk til å ikke kjøpe unødvendige gaver til onkel.
– Det siste kloden vår trenger
Karlsen sier at det er tre hovedårsaker til at de gjør dette.
– For det første, vi har et overforbruk. Det er på denne tiden vi panikk-kjøper ting vi ikke trenger. Det er det siste kloden vår trenger. Det handler om å hjelpe folk til å komme på andre ting, sier han.
Derfor har de i år valgt å støtte Røde kors sitt arbeid for barn og unge.
– De gjør ekstremt mye bra, sier han og peker på at i år har enda flere barn og unge tatt kontakt med Røde kors enn i hele fjoråret.
– Det er 30 000 barn som har tatt kontakt. Det er mange som har problemer etter nedstenging og korona. Så vi valgte å slå et slag for det, sier han.
Den tredje grunnen er at han sier at Jernia er en del av et av velfungerende lokalsamfunn.
– Vi vil bidra til at det fungerer, sier han.
Responsen på kampanjen beskriver han som bra og sier at de har fått gode tilbakemeldinger internt og i sosiale medier.
Fikk Weber til å snu
– Vi har og fått mailer om at dette er bra. Folk heier på oss i sosiale medier, sier han og advarer mot et bruk og kast-samfunn.
– Om vi skal halvvere utslippene våre innen 2030 må alle bidra. Da kan man ikke kjøpe ting som blir satt i et skap og aldri brukt, sier han.
Karlsen sier at dette er en måte for dem å kommunisere sitt verdigrunnlag på. Og han er tydelig at det nytter å stille krav.
Blant annet har arbeidet som Jernia har gjort, direkte påvirkning på den globale grillgiganten Webers arbeid.
Karlsen forteller at de fikk vite at Weber skulle bruke isopor i emballasjen på en grillserie. Da satte han seg ned og skrev en mail til CEO i Weber. Vedkommende ble da så inspirert at han satte ned et globalt bærekraftsforum i Weber og bruker nå Jernias krav som utgangspunkt for sin bærekraftsstrategi.
Weber skal og, som en konsekvens av dette, ansette en bærekraftsansvarlig globalt.
– Det viser at arbeidet får konsekvenser, sier Karlsen.
Jernia er en mygg for Weber og står bare for 0,3 promille av Webers globale omsetning.
– Jeg blir stolt, men og optimistisk. Om en samla norsk varehandel stiller krav, vil vi klare å redusere klimagassutslippene. Det viser at det nytter, sier han.
Forsiktige med kommunikasjonen
Blant tingene Jernia gjør for å bli mer bærekraftige er at de har kartlagt sitt indirekte utslipp på panner og gryter som de selger. Som en konsekvens av det, vet de nå hvordan man kan kutte 68 prosent av utslippene i produksjonen.
Men han innrømmer at de ikke er så flinke til å kommunisere ut slike ting.
– Vi er forsiktige, kanskje for forsiktige med å fortelle det vi gjør, sier han.
Karlsen sier at det de gjør ikke handler så mye om økonomisk fornuft, men å gjøre selskapet klare for fremtiden.
– Som leder har jeg gjort en dårlig jobb om jeg ikke har gjort selskapet future proof, sier han.
Han peker på sin samvitighet som leder og sier han kan gjøre enormt mye og han bruker stemmen aktivt.
– Den dagen jeg forlater denne verden, vil jeg ikke fortelle verden at jeg har gitt de masse dritt, sier han.
– Du brenner for dette?
– Ja, og det burde alle næringsledere gjøre. Det er vi som kan forandre verden.