Tise advarte mot Temu – nå får de svar
Nekter for at de driver med fast fashion.
I en kampanje gikk Tise ut og tok et tydelig standpunkt mot fast fashion i et nytt stunt som kritiserer den kinesiske netthandelsplattformen Temu.
Med budskap som «Plagg laget for å kastes», «Favoritter til engangsbruk», og «Vesker i mikroplast», i en sterk, oransje farge skapte klare assosiasjoner til ultra-fast fashion aktøren Temu og ville skape en stopp-effekt.
Pernille Tokerud, markedssjef i Tise, gikk ut og sa at Temu representerer den mest ekstreme formen fast fashion.
Men nå slår Temu tilbake.
I en e-post skriver deres PR-byrå i Sverige at de ikke er et fast fashion-selskap, men at de selger produkter i en rekke kategorier som forbruksvarer til husholdning, forbrukerelektronikk, interiørartikler med mer.
– Temu er fortsatt et nytt selskap som ikke engang er to år gammelt. Dette betyr at vi ikke har kommet helt i mål når det gjelder bærekraft, men vi har som mål å gjøre mer etter hvert som vi utvikler oss og modnes som selskap, skriver Temu via sitt svenske PR-byrå.
De kommer og med et stikk til den tradisjonelle detaljhandelen ved å peke på at den innebærer at det produseres varer uten at man vet om de kan selges. Disse transporteres deretter til for eksempel Norden og havner i butikker.
– Dersom de forblir usolgte, ender de dessverre ofte på en søppelfylling, skriver de.
Temu mener at deres modell resulterer i mindre usolgte varer og mindre sløsing.
– Vi sender kun en vare til Norden når en kunde har gjort en bestilling, noe som betydelig reduserer risikoen for overproduksjon. I tillegg eliminerer vår metode for å sende direkte fra produsent til kunde mange unødvendige steg i leveransekjeden som vanligvis øker utslippene, for ikke å nevne kostnadene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no