Sollin Sæle

Slik kan reklamens virkemidler redde verden

– Den raskeste måten å bli god på er å lære av hvordan de beste har brukt kreativitet

Publisert

(Carls, Oslo): – Det å skape et øyeblikk som blir en sterk følelse, kan bidra til noe mer ennå bare si på nytt og på nytt hvor viktig det er.

Det sier Sollin Sæle på Green Camp.

Hun hadde tatt turen fra New York, hvor hun jobber som kreatør i et av verdens største og beste reklamebyråer, Wieden + Kennedy, for å snakke til noen hundre mennesker i Oslo som jobber med bærekraft.

Målet med foredraget var å lære vekk hvilke virkemidler reklamebransjen bruker for å påvirke folk til å kjøpe og gjøre ting.

Og det handler kort og godt om følelser.

– Uansett hvor du jobber i de største og beste byråene i New York er alle eksperter på å få noen til å tenke noe de ikke allerede tenker. Det er superrelevant for klimasaken, egentlig for alle, sier hun og kaller hjernen for en energisparemaskin.

– 80 prosent av valgene du tar er ikke rasjonelle, sier hun.

– Det betyr at skal du endre noens atferd eller valg, må du bruke følelser. Det kan være frykt, sinne eller humor for eksempel, sier hun og understreker at det er mange følelser å spille på. 

– Vi må spille på de sterkeste driverne til mennesket, sier Sæle.

Hun peker på at mange ikke er så veldig glade i det reklamebransjen gjør, men når Nike bruker 2 milliarder dollar på reklame årlig, Coca-Cola fem milliarder og en aktør som McDonalds 400 millioner dollar årlig, så viser det seg og at det de gjør fungerer.

– Folk stiller seg spørsmål som: er det enkelt?, har jeg lyst? blir jeg mer populær av dette? blir jeg mer verdt? liker hun meg bedre? Det er slike valg vi tar. Og helt på bunnen av driverne er om det er bærekraftig, peker hun på.

Sæle sier at det er bra at man er enkle individer.

– Da må man skjønne det og bli flinkere til å spille på det, sier hun og fortsetter:

– Den raskeste måten å bli god på er å lære av hvordan de beste har brukt kreativitet, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS